Page 109 - incirliovaweb
P. 109
Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri l2. BÖLÜM CHAPTER 2 87
ve hammadde kaynaklarının Avrupa’ya aktarılması düşüncesi ile ascended to the position of the most important seaport in the trade
gerçekleştirilmiştir (Can, 2000:44). Sanayi devriminin simgele- of the Ottoman Empire with Europe (Can, 2000:44). Railways, one
rinden biri durumundaki demiryolları böylece erken denilebile- of the symbols of the industrial revolution, therefore entered the
cek bir dönemde Osmanlı ülkesine giriş yapmış ve ‘İzmir-Ay- Ottoman country in a period likely to be deemed early and ‘the İzmir-
dın Hattı’ da Anadolu’da yapılan ilk demiryolu hattı olmuştur. Aydın Line’ became the first railway line constructed in Anatolia.
Batı Anadolu’da kurulmaya başlanan ilk demiryolu şebekesinin The impacts of the first railway network that began to be built in
etkileri böylece Menderes oluklarından Ege bölgesinin içlerine Western Anatolia thus started to spread towards the inner parts of the
doğru yayılmaya başlamıştır. Bu süreç öncelikle Menderes ova- Aegean Region from the troughs of the Menderes. This process first
larında yeni bir dönemin başladığını haber veriyordu. Nitekim, of all heralded the commencement of a new era on the plains of the
19. yüzyılın ikinci yarısında İzmir limanının ve Aydın demiryo- Menderes. Likewise, the economic, social and cultural lives were
lunun yapımı ile demiryolu hattının geçtiği çevrelerde ekonomik, substantially affected by this process in those environments through
sosyal ve kültürel yaşam bu süreçten büyük ölçüde etkilenmiştir. which the railway line passed upon the construction of the Port of
Anadolu’da inşa süreci başlayan demiryolları, Avrupa kapitaliz- İzmir and the Aydın railway in the second half of the 19th century.
minin büyük umutlar bağladığı bir yatırım alanı olmuştur (Mant- The railways whose construction process commenced in Anatolia
ran, 2007: 149). Böylece yabancı yatırımların ilgi alanlarına göre became a field of investment that the European capitalism pinned
yönettiği süreç bölgede tarımsal ürünlerin ihracatında adeta bir great hopes on (Mantran, 2007:149). So, the process that foreign
patlama yaratmıştır. İhracata yönelik tarımsal üretim ve değişen investments managed according to their areas of interest virtually
taşımacılık sistemi, bölgede yeni bir dönem anlamına geliyordu. created a boom in the exportation of agricultural products in the
region. The agricultural production intended for exportation and the
Anadolu’nun demiryolu tarihi İzmirli Robert Wilkin ve or- transportation system that changed meant a new era in the region.
taklarının İzmir’den Aydın’a yapılacak demiryolu imtiyazı için
1855 yılında başvuruda bulunmaları ile başlamıştır. 23 Eylül The railway history of Anatolia started when Robert Wilkin of
1856 tarihli bir fermanla inşaatın imtiyazı bu gruba verilmiştir. İzmir and his partners applied in 1855 for the concession for the
Böylece devlet desteğini alan şirket, 22 Eylül 1858’de Punta (Al- railway to be constructed from İzmir to Aydın. This group was
sancak)’ta büyük bir törenle inşaata başladı. İzmir-Aydın demir- granted the concession for the construction with a firman dated
yolundaki 130 km’lik hattın 1867’de işletmeye açıldığı yıl ayrı- September 23, 1856. So, having received the state support, the
ca 93 km’lik İzmir-Kasaba hattı da devreye girmiştir. Osmanlı company launched the construction with a great ceremony in Punta
Devleti’nin 1855 ile 1875 yılları arasında İngiltere ile Fransa’ya (Alsancak) on September 22, 1858. The 93-kilometer-long İzmir-
satışlarının iki katına çıkışı kuşkusuz Ege bölgesini Anadolu’nun Kasaba line was also put into use in the year when the 130-kilometer-
long line in the İzmir-Aydın railway was put into operation in 1867.
The fact that the sales to England and France by the Ottoman State
doubled between 1855 and 1875 doubtlessly reflects the effect of the