Page 107 - incirliovaweb
P. 107
Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri l2. BÖLÜM CHAPTER 2 85
Günümüzde, Türkmen tarihçileri, Türkmenlerin Orta As- Today Turkmen historians claim that Turkmens have strong
ya’nın eski medeniyetleri ile güçlü bağları olduğunu iddia eder bonds with the ancient civilizations of Central Asia (Abazov,
(Abazov, 2007: 14). Türkler, Anadolu’ya göç ile birlikte geç- 2007:14). Upon the migration to Anatolia, Turks also brought
mişte Orta Asya’da gözlenen çeşitli adet ve geleneklerini de various customs and traditions of theirs, which used to be observed
taşımışlardır. Nitekim, günümüzde deve güreşlerinin sevildi- in Central Asia in the past. Likewise, the environment in which
ği, benimsendiği ve yaygınlaştığı çevre, hayvancılıkla uğraşan camel wrestles are liked, adopted, and are prevalent today is an area
Türkmen (Yörük) lerin daha sonra yerleşik hayata geçtikleri bir where the Turkmens (Yuruks) dealing with animal husbandry later
alandır. Batı Anadolu’daki yerleşmelerin bazıların taşıdığı adlar, adopted a sedentary life. The names of some of the settlements in
bu yerleşmelerin geçmişte Türkmenlerce kurulduğunu gösterme- Western Anatolia are important in that they demonstrate that these
si bakımından önemlidir. Buna göre batı Anadolu’da Türkmen settlements were established in the past by Turkmens. Accordingly,
nüfusunun Menderes ve Gediz ovaları çevresinde yoğunlaştığı it is understood that the Turkmen population in Western Anatolia is
anlaşılmaktadır. concentrated around the Menderes and Gediz Plains.
Ancak göçebe ya da yerleşik Türkmenler, deve güreşleri böl- Nevertheless, nomadic or sedentary Turkmens were also
gesi dışındaki illerde (Mersin, Adana vb) de dağılış göstermiştir. distributed in the provinces (e.g. Mersin and Adana) outside the
Üstelik söz konusu bu iller geçmişte zengin deve varlığına da zone of camel wrestles. Furthermore, the provinces in question
sahiptiler. Bu durumda deve güreşlerinin ortaya çıkışını ve dağı- also possessed rich camel wealth in the past. In this case, it also
lışını sadece deve varlığı ve Türkmen kültürünün etkisiyle açık- becomes difficult to account for the origination and distribution
lamak da güçleşir. Aslında geçmişte Mersin’de Göksu çevresinde of camel wrestles only through the camel wealth and the impact
manda güreşlerinin yapıldığı bilinmekle birlikte deve güreşlerine of the Turkmen culture. Although it is indeed known that water
bu çevrede rastlanmaz. Bu durumda şu nokta saptanabilir: Türk- buffalo wrestles used to be held around Göksu in Mersin in the
men kültürünün etkisi, zengin deve varlığı ile kervan taşımacılı- past, camel wrestles are not encountered in this environment. In
ğının yaygın oluşu güreşlerin Ege’de ortaya çıkışında mutlak bir this case, it can be established that the impact of the Turkmen
rol oynamıştır. Ancak deve güreşlerinin yaygınlaşması ve dağılış culture, the rich camel wealth and the prevalence of the transport
özellikleri üzerinde 19. yüzyılda Ege bölgesinin coğrafî konum by caravans absolutely played a role in the origination of the
özelliklerine bağlı olarak gerçekleşen ekonomik ve ulaşım te- wrestles in the Aegean Region. However, the economic and
melli gelişmeler ve değişimler etkili olmuştur. transportation-based developments and changes that took place
depending on the characteristics of the geographical location
of the Aegean Region in the 19th century were effective on the
flourishing and distributional characteristics of camel wrestles.