Page 108 - incirliovaweb
P. 108
86 l2. BÖLÜM CHAPTER 2 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
2.2.3. Ticaret ve Ulaşım Sisteminde 19. Yüzyılda Meydana 2.2.3. The Radical Changes in Trade and Transportation
Gelen Köklü Değişimler Systems in the 19th Century
Osmanlı İmparatorluğu’nun dış iktisadi ilişkilerinde 19. yüz- The rapid changes in the foreign economic relations of the
yıl başlarında ortaya çıkan hızlı değişmelerin, kapitalist dünya Ottoman Empire that took place in the early 19th century should
ekonomisinin bütünü içinde ele alınması gerekir. Bu süreçte en be addressed within the capitalist world economy as a whole. The
önemli dönüm noktaları ise 1838 yılında imzalanan dış tica- most important turning points in this process were the foreign
ret anlaşması, 1854 yılında başlatılan dış borçlanma süreci ve trade agreement concluded in 1838, the external borrowing
1850’lerden itibaren demiryolu yapımı konusunda yabancı ser- process initiated in 1854, and the concessions granted to the
mayeye verilen imtiyazlar olmuştur (Pamuk, 1999: 248). 1838 foreign capital regarding the railway construction as of the 1850s
İngiliz-Osmanlı Ticaret Sözleşmesi, Osmanlı İmparatorluğu’nun (Pamuk, 1999:248). The Anglo-Ottoman Trade Convention
kapitalist dünya piyasası ile bütünleşmesinde yeni bir dönemin in 1838 was the first sign of a new era in the integration of the
ilk işaretiydi. Nitekim Osmanlı hükümetinin birkaç yıl içinde Ottoman Empire with the capitalist world market. Likewise, as
Fransa ve diğer Avrupa hükümetleriyle benzer sözleşmeler yap- the Ottoman government concluded similar conventions with
masıyla Osmanlı ekonomisi, sadece İngiltere’nin değil bütün France and other European governments within a few years,
Avrupa’daki sanayi birikimi için açık bir pazar haline gelmişti the Ottoman economy became an open market for the industrial
(Tezel, 1994: 66). Böylece Avrupa’nın Osmanlı pazarlarına ulaş- accumulation not only of England but also in the entire Europe
ması konusunda hukuki bir engel kalmamıştı. Ancak ulaşım hala (Tezel, 1994:66). So, there remained no legal obstacle to the access
önemli bir problemdi ve ulaşımın develerle gerçekleştiriliyor ol- of Europe to Ottoman markets. Nevertheless, transportation was
ması da yüksek maliyetlere yol açıyordu (Baskıcı, 2005, 9). still a serious problem and the carrying out of transportation by
means of camels led to high costs (Baskıcı, 2005:9).
Bu dönemde bir yandan buharlı makinelerinin deniz ve de-
miryolları araçlarına uygulanması neticesinde dünya ticaret ağı In this period, the world trade network and transportation system
ve ulaşım sistemi de büyük gelişmeler ve değişimler yaşıyordu. were also experiencing profound developments and changes as a
Denizciliğin ve deniz ulaşımının gelişimiyle büyük bir hız kaza- consequence of the application of steam machines to the means of
nan ‘dünyanın Avrupa merkezci-modern standardizasyonu’ süre- maritime lines and railways. The process of “the Eurocentric-modern
ci, 19. yüzyılda gelişen demiryolculuk sayesinde de yepyeni bir standardization of the world”, which gained great momentum upon
boyut kazanmıştır. Nitekim Anadolu’nun ilk demiryolları, Os- the development of the maritime business and sea transport, acquired
manlı İmparatorluğu’nun Avrupa ile ticaretinde en önemli liman a brand new dimension thanks to the railway business that developed
şehri konumuna yükselen İzmir üzerinden, Ege’nin zengin tarım in the 19th century. Likewise, the early railways of Anatolia were
realized with the idea of transferring the rich agricultural and raw
material resources of the Aegean Region to Europe via İzmir, which