Page 110 - incirliovaweb
P. 110
88 l2. BÖLÜM CHAPTER 2 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
içlerine bağlamaya başlayan demiryolu faaliyetlerinin etkisini railway activities which began to connect the Aegean Region with
yansıtır (Mantran;2007:89). the inner parts of Anatolia (Mantran, 2007:89).
Demiryolu inşaatları ile birlikte yabancılar da Büyük Men- Foreigners also began to purchase land on the Büyük Menderes
deres havzasında toprak satın almaya başlamış ve nihayet 1866 Basin upon the railway constructions, and ultimately the handover
yılında toprak satışının serbest bırakılması ile toprakların el de- of territories accelerated upon the releasing of sales of territories in
ğiştirmesi hızlanmıştır (Baskıcı, 2005:9). Yabancıların büyük 1866 (Baskıcı, 2005:9). Foreigners’ founding of plantation-type
araziler edinerek ihracata yönelik plantasyon tipi işletmeler kur- establishments intended for exportation by acquiring large lands also
ması da demiryolları ile ilişkili olarak Ege Bölgesi’nde başla- commenced in the Aegean Region in relation to the railways. Real
mıştı. İngiliz uyruklu özel ve tüzel kişiler 1857 ile 1892 yılları persons and legal entities of English nationality purchased agricultural
arasında İzmir yöresinde 2.600.000 dönüm tarım alanı satın al- lands of 2,600,000,000 square meters at İzmir locality between 1857
mış, pamuk plantasyonları ve üzüm bağları kurmuşlardı (Tezel, and 1892 and established cotton plantations and vineyards (Tezel,
1994:78). Demiryollarının sağladığı ulaşım kolaylıklarına bağlı 1994:78). Depending on the transportation facilities provided by the
olarak İzmirli İngiliz tacirler, İzmir’in artbölgesinde tarım işçi- railways, the English merchants of İzmir founded large capitalist-
si ile makine kullanan kapitalist türde büyük işletmeler kurdular type establishments which used agricultural workers and machines
(Mantran, 2007: 162). Bu tür işletmeler için işgücünün sağlan- in the hinterland of İzmir (Mantran, 2007:162). The nomadic groups
masında bu çevrede yaşayan göçebe grupların da önemli rolleri living in this environment also had significant roles in providing the
olmuştur. Bu sürecin göçebe Yörüklerin yamaçlardan ve dağlık workforce for such establishments. It should be thought that this
çevrelerden ova çevresine inerek yerleşik hayata geçişlerini hız- process accelerated the transition of nomadic Yuruks to a sedentary
landırdığı düşünülmelidir. life by descending to the vicinity of the plain from the slopes and the
mountainous environments.
Bölgedeki ilk demiryolu hattı Punta (Alsancak) istasyo-
nundan başlayarak Ayasuluğ (Selçuk) yakınlarında Kozpınar’a The first railway line in the region started at the Punta
ulaşıyordu. Bu hat üzerinde o günlerde sırasıyla Cumaovası, (Alsancak) station and reached Kozpınar in the vicinity ofAyasuluğ
Develiköy, Kayas, Kuşçuburun, Torbalı (Tepeköy), Cellatkahve (Selçuk). The Cumaovası, Develiköy, Kayas, Kuşçuburun, Torbalı
ve Kozpınar istasyonları açıldı. Bu istasyonlardan Cumaovası (Tepeköy), Cellatkahve and Kozpınar stations were then opened
yerel bir pazaryeri; Develiköy ise deve kervanlarının yük ve on this line, respectively. Of these stations, Cumaovası functioned
yolcu taşıdığı günlerden beri bir toplanma merkezi fonksiyonu- as a local marketplace, while Develiköy had been functioning
na sahipti. Tepeköy İstasyonu Tire-Ödemiş-Bayındır üzerinden as a center for assembling since the days when camel caravans
büyük kitlelerin bölgenin en büyük yerel alışveriş merkezi olan carried loads and passengers. The Tepeköy Station was the place in
which large masses arrived via Tire, Ödemiş, and Bayındır for the