Page 112 - incirliovaweb
P. 112

90 l2. BÖLÜM CHAPTER 2                                                        A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles

        yerleşmelere şube hatları ile kollar uzatılmıştır. Benzer olarak    agricultural products. Similarly, branches were extended from the
        İzmir-Kasaba hattından da Manisa üzerinden Alaşehir’e, Ak-          İzmir-Kasaba line to Alaşehir via Manisa and to Soma via Akhisar.
        hisar üzerinden, Soma’ya doğru kollar uzanmıştır. Bu şekilde        There is no doubt that the railways planned so were aimed at serving
        planlanan demiryolları kuşkusuz bölgenin ihracata dönük ta-         to facilitate the collection and transfer of the agricultural products
        rımsal ürünlerinin toplanarak nakledilmesini kolaylaştırmayı        intended for exportation in the region. Sarre conveys that in their
        amaçlıyordu. Sarre, Anadolu’ya yapmış olduğu ziyarette Çay          visit to Anatolia, they encountered railway colonies in several places
        (Afyon) çevresinden Konya’ya yaptıkları yolculukta birkaç           during their journey to Konya from the vicinity of Çay (Afyon).
        yerde demiryolu kolonileriyle karşılaştıklarını aktarmaktadır.      Sarre states that the old madrasah and inn buildings on the artery
        Sarre, Bu çevredeki anayol üzerindeki eski medrese ve han           in this environment are now used as granaries (Sarre, 1998:22, 23).
        yapılarının artık tahıl deposu olarak kullanıldığını belirtmek-
        tedir (Sarre, 1998: 22, 23).                                             The railways doubtlessly led to crucial changes in the social
                                                                            and economic lives of the environment within their sphere of
             Kuşkusuz demiryolları ilk kuruluş aşamasından itibaren         influence as of their initial building stage. The first significant
        etki alanlarındaki çevrenin sosyal, ekonomik yaşamında çok          impact of the railways was on the camel caravans, for the railway
        önemli değişimlere yol açtı. Demiryollarının ilk önemli etkisi      lines built in the Aegean Region displayed a quality almost in
        deve kervanları üzerinde olmuştur. Çünkü Ege bölgesinde ku-         parallel with the traditional caravan routes. In the competitive
        rulan demiryolu hatları neredeyse geleneksel kervan yollarına       process that commenced, the railways captured the trade proceeding
        paralel bir özellik gösteriyordu. Başlayan rekabet sürecinde de-    in parallel with the caravan routes, thereby causing the caravan
        miryolları, kervan yollarına paralel giden ticareti ele geçirerek,  routes to disappear (Quataert, 2004:940). Likewise, those who were
        kervan yollarının ortadan kalkmasına neden oldu (Quataert,          engaged in the business of transport by caravans envisaged what
        2004:940). Nitekim demiryolunun Kozpınar’a ulaştığı 1861            would happen and reacted to this case as of 1861, when the railway
        yılından itibaren kervancılar olacakları öngörerek bu duruma        reached Kozpınar. Kozpınar was a place where the camel caravans
        tepki göstermişlerdi. Kozpınar, Aydın dağlarından gelen deve        coming from the Aydın Mountains stayed. Those who were engaged
        kervanlarının konakladığı bir yerdi. Buraya bir istasyonun ya-      in the business of transport by caravans and who understood that
        pılmasıyla işlerinin bozulacağını anlayan kervancılar bir isyan     their business would be impaired upon the construction of a station
        başlattılar. İzmir-Kozpınar-Aydın arasına develerini tek sıra ha-   in the place concerned launched a rebellion. They performed a
        linde dizerek bir protesto eylemi gerçekleştirdiler. Kervancıla-    protest action by lining up their camels in a single line among İzmir,
        rın Kozpınar’a kadar mal taşımasına karar verilmesi ile olaylar     Kozpınar, and Aydın. The events were soothed by deciding that
        yatıştırılmıştır. Yapucu (2007), bundan sonraki süreçte demir-      those who were engaged in the business of transport by caravans
                                                                            would carry goods as far as Kozpınar. Yapucu (2007) states that
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117