Page 112 - incirliovaweb
P. 112
90 l2. BÖLÜM CHAPTER 2 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
yerleşmelere şube hatları ile kollar uzatılmıştır. Benzer olarak agricultural products. Similarly, branches were extended from the
İzmir-Kasaba hattından da Manisa üzerinden Alaşehir’e, Ak- İzmir-Kasaba line to Alaşehir via Manisa and to Soma via Akhisar.
hisar üzerinden, Soma’ya doğru kollar uzanmıştır. Bu şekilde There is no doubt that the railways planned so were aimed at serving
planlanan demiryolları kuşkusuz bölgenin ihracata dönük ta- to facilitate the collection and transfer of the agricultural products
rımsal ürünlerinin toplanarak nakledilmesini kolaylaştırmayı intended for exportation in the region. Sarre conveys that in their
amaçlıyordu. Sarre, Anadolu’ya yapmış olduğu ziyarette Çay visit to Anatolia, they encountered railway colonies in several places
(Afyon) çevresinden Konya’ya yaptıkları yolculukta birkaç during their journey to Konya from the vicinity of Çay (Afyon).
yerde demiryolu kolonileriyle karşılaştıklarını aktarmaktadır. Sarre states that the old madrasah and inn buildings on the artery
Sarre, Bu çevredeki anayol üzerindeki eski medrese ve han in this environment are now used as granaries (Sarre, 1998:22, 23).
yapılarının artık tahıl deposu olarak kullanıldığını belirtmek-
tedir (Sarre, 1998: 22, 23). The railways doubtlessly led to crucial changes in the social
and economic lives of the environment within their sphere of
Kuşkusuz demiryolları ilk kuruluş aşamasından itibaren influence as of their initial building stage. The first significant
etki alanlarındaki çevrenin sosyal, ekonomik yaşamında çok impact of the railways was on the camel caravans, for the railway
önemli değişimlere yol açtı. Demiryollarının ilk önemli etkisi lines built in the Aegean Region displayed a quality almost in
deve kervanları üzerinde olmuştur. Çünkü Ege bölgesinde ku- parallel with the traditional caravan routes. In the competitive
rulan demiryolu hatları neredeyse geleneksel kervan yollarına process that commenced, the railways captured the trade proceeding
paralel bir özellik gösteriyordu. Başlayan rekabet sürecinde de- in parallel with the caravan routes, thereby causing the caravan
miryolları, kervan yollarına paralel giden ticareti ele geçirerek, routes to disappear (Quataert, 2004:940). Likewise, those who were
kervan yollarının ortadan kalkmasına neden oldu (Quataert, engaged in the business of transport by caravans envisaged what
2004:940). Nitekim demiryolunun Kozpınar’a ulaştığı 1861 would happen and reacted to this case as of 1861, when the railway
yılından itibaren kervancılar olacakları öngörerek bu duruma reached Kozpınar. Kozpınar was a place where the camel caravans
tepki göstermişlerdi. Kozpınar, Aydın dağlarından gelen deve coming from the Aydın Mountains stayed. Those who were engaged
kervanlarının konakladığı bir yerdi. Buraya bir istasyonun ya- in the business of transport by caravans and who understood that
pılmasıyla işlerinin bozulacağını anlayan kervancılar bir isyan their business would be impaired upon the construction of a station
başlattılar. İzmir-Kozpınar-Aydın arasına develerini tek sıra ha- in the place concerned launched a rebellion. They performed a
linde dizerek bir protesto eylemi gerçekleştirdiler. Kervancıla- protest action by lining up their camels in a single line among İzmir,
rın Kozpınar’a kadar mal taşımasına karar verilmesi ile olaylar Kozpınar, and Aydın. The events were soothed by deciding that
yatıştırılmıştır. Yapucu (2007), bundan sonraki süreçte demir- those who were engaged in the business of transport by caravans
would carry goods as far as Kozpınar. Yapucu (2007) states that