Page 113 - incirliovaweb
P. 113

Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri                                                l2. BÖLÜM CHAPTER 2 91

yolu şirketinin kervancıların rakibi durumuna geldiğini ve ker-       in the following process, the railway company became the rival of
vancıların da taşıma ücretlerini düşürerek taşımacılığa devam         those who were engaged in the business of transport by caravans and
ettiklerini aktarmaktadır (Yapucu, 2007: 158).                        that those who were engaged in the business of transport by caravans
                                                                      kept transporting by reducing their freightage (Yapucu, 2007:158).
     Kuşkusuz demiryollarının hizmete girmesiyle develerle ya-
pılan taşımacılık bir anda ortadan kalkmadı. Bazı coğrafî özellik-         There is no doubt that the transport by camels did not disappear
lere bağlı olarak kervanlar bir süre daha varlıklarını sürdürmeyi     all of a sudden when the railways were put into service. The
başardılar. Örneğin bu süreçte İzmir’in art bölgesinde besleme        caravans succeeded in maintaining their existence for some more
hatlarından (daha büyük bir ana hatta götüren daha küçük hatlar)      time depending on some geographical characteristics. For instance,
oluşan nispeten yoğun ağlar ortaya çıkmıştır. Bu tür şube hat-        relatively dense networks comprised of feeder lines (smaller
larının olmadığı durumlarda, malları ana hatlara getirmek için        lines leading to a larger main line) occurred in the hinterland of
yine hayvan taşımacılığına ihtiyaç duyulmaktaydı (Quataert,           İzmir in this process. When such branch lines were unavailable,
2005:125). Kıray (1998)’a göre de ihraç ürünlerinin ulaşacağı         transport by animals was again needed in order to bring the goods
hedef aslında İzmir limanıydı, ama birinci aşama yani demiryolu       to the main lines (Quataert, 2005:125). According to Kıray (1998),
istasyonlarına ulaşmak, ürünü pazarlayanların başlıca hedefi ha-      the target of the export products was indeed the Port of İzmir;
line geldi. Bu yollarda ürünü istasyona taşıyacak olan yine deve      however, the first stage, i.e. reaching the railway stations, became
kervanlarıydı. Çağın modern teknolojisiyle başlangıçta çatışsa        the main objective of those who marketed the products. It was
da, kervanlar yeni ulaşım sistemiyle bütünleşti ve bu sistemin        again the camel caravans which would carry the products to the
tamamlayıcısı oldu (Yapucu, 2007:231). Gerçekten de bölgede           station on these roads. Although they initially conflicted with the
tarımsal üretim yapan üreticilerin mallarını tren istasyonuna gö-     modern technology of the age, caravans integrated with the new
türmesi develer olmadan olanaksızdı. İzmir-Aydın demiryolunun         transportation system and became complementary to this system
Aydın’a kadar olan bölümünün açılışından itibaren kervan yolları      (Yapucu, 2007:231). Truly, without camels, it was impossible for
ağının geçirdiği değişim izlenirse, demiryolu istasyonları ile üre-   those producers who performed agricultural production in the
tim ve yerleşme merkezleri arasında ulaşımı sağlamak amacıyla         region to take their goods to the train station. When the change
örümcek ağına benzer bir biçimde kısa kervan yollarının geliştiği     in the network of caravan routes as of the opening of the section
görülür (Aktüre, 1978:81). Demiryolu alanlarında ihracata yö-         of the İzmir-Aydın railway as far as Aydın is observed, it is seen
nelik olarak yetiştirilen mahsullerin hacmi hızla büyüdüğünde,        that short caravan routes resembling a spider’s web developed so
malları ana hatlara getiren hayvanların sayısı ilk başlarda aşırı     as to provide transportation between the railway stations and the
derecede artmıştı. Örneğin Ege bölgesinde, iki yerel demiryo-         production and settlement centers (Aktüre, 1978:81). When the
                                                                      volume of the crops cultivated for exportation in the railway areas
                                                                      rapidly grew, the number of animals which brought the goods to
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118