Page 113 - incirliovaweb
P. 113
Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri l2. BÖLÜM CHAPTER 2 91
yolu şirketinin kervancıların rakibi durumuna geldiğini ve ker- in the following process, the railway company became the rival of
vancıların da taşıma ücretlerini düşürerek taşımacılığa devam those who were engaged in the business of transport by caravans and
ettiklerini aktarmaktadır (Yapucu, 2007: 158). that those who were engaged in the business of transport by caravans
kept transporting by reducing their freightage (Yapucu, 2007:158).
Kuşkusuz demiryollarının hizmete girmesiyle develerle ya-
pılan taşımacılık bir anda ortadan kalkmadı. Bazı coğrafî özellik- There is no doubt that the transport by camels did not disappear
lere bağlı olarak kervanlar bir süre daha varlıklarını sürdürmeyi all of a sudden when the railways were put into service. The
başardılar. Örneğin bu süreçte İzmir’in art bölgesinde besleme caravans succeeded in maintaining their existence for some more
hatlarından (daha büyük bir ana hatta götüren daha küçük hatlar) time depending on some geographical characteristics. For instance,
oluşan nispeten yoğun ağlar ortaya çıkmıştır. Bu tür şube hat- relatively dense networks comprised of feeder lines (smaller
larının olmadığı durumlarda, malları ana hatlara getirmek için lines leading to a larger main line) occurred in the hinterland of
yine hayvan taşımacılığına ihtiyaç duyulmaktaydı (Quataert, İzmir in this process. When such branch lines were unavailable,
2005:125). Kıray (1998)’a göre de ihraç ürünlerinin ulaşacağı transport by animals was again needed in order to bring the goods
hedef aslında İzmir limanıydı, ama birinci aşama yani demiryolu to the main lines (Quataert, 2005:125). According to Kıray (1998),
istasyonlarına ulaşmak, ürünü pazarlayanların başlıca hedefi ha- the target of the export products was indeed the Port of İzmir;
line geldi. Bu yollarda ürünü istasyona taşıyacak olan yine deve however, the first stage, i.e. reaching the railway stations, became
kervanlarıydı. Çağın modern teknolojisiyle başlangıçta çatışsa the main objective of those who marketed the products. It was
da, kervanlar yeni ulaşım sistemiyle bütünleşti ve bu sistemin again the camel caravans which would carry the products to the
tamamlayıcısı oldu (Yapucu, 2007:231). Gerçekten de bölgede station on these roads. Although they initially conflicted with the
tarımsal üretim yapan üreticilerin mallarını tren istasyonuna gö- modern technology of the age, caravans integrated with the new
türmesi develer olmadan olanaksızdı. İzmir-Aydın demiryolunun transportation system and became complementary to this system
Aydın’a kadar olan bölümünün açılışından itibaren kervan yolları (Yapucu, 2007:231). Truly, without camels, it was impossible for
ağının geçirdiği değişim izlenirse, demiryolu istasyonları ile üre- those producers who performed agricultural production in the
tim ve yerleşme merkezleri arasında ulaşımı sağlamak amacıyla region to take their goods to the train station. When the change
örümcek ağına benzer bir biçimde kısa kervan yollarının geliştiği in the network of caravan routes as of the opening of the section
görülür (Aktüre, 1978:81). Demiryolu alanlarında ihracata yö- of the İzmir-Aydın railway as far as Aydın is observed, it is seen
nelik olarak yetiştirilen mahsullerin hacmi hızla büyüdüğünde, that short caravan routes resembling a spider’s web developed so
malları ana hatlara getiren hayvanların sayısı ilk başlarda aşırı as to provide transportation between the railway stations and the
derecede artmıştı. Örneğin Ege bölgesinde, iki yerel demiryo- production and settlement centers (Aktüre, 1978:81). When the
volume of the crops cultivated for exportation in the railway areas
rapidly grew, the number of animals which brought the goods to