Page 106 - incirliovaweb
P. 106
84 l2. BÖLÜM CHAPTER 2 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
yoluna sahip ‘Sarıkeçili aşireti’dir. Günümüzde Sarıkeçililer top- between Mersin and Konya around the Taurus Mountains. Today the
lam nüfusu 3.000 kişiden fazla 287 aileden oluşmaktadır (Öğünç, Sarıkeçili tribe is comprised of a total of 287 families with a population
2010). Bunun yanı sıra batı Anadolu’da da bazı konar-göçer of over 3,000 people (Öğünç, 2010). Besides, some nomadic groups
gruplara yaylacık faaliyetlerini sürdürürken rastlanmaktadır. Ör- are also encountered in Western Anatolia while they are carrying on
neğin, Bozdoğan çevresindeki Madranbaba ve Karıncalı dağla- their transhumance activities. For instance, there are nomadic Yuruks
rında küçükbaş hayvancılık faaliyetlerine uygun yaylalarda gö- in the high plateaus convenient for sheep husbandry on Mount
çer Yörükler bulunmaktadır. Göçer Yörükler, yıl boyu dağlarda Madranbaba and Mount Karıncalı around Bozdoğan. Nomadic
bulunan yaylalarda kalmaktadır. Ancak mevsimlere göre çadırlar Yuruks stay in the high plateaus on the mountains throughout the
hareket halindedir. Yaz mevsiminde daha yüksek kesimlere, kış year. However, tents are on the move according to the seasons. They
mevsiminde ise daha alçak kesimlere göç ederler. Çadır hayatı migrate to higher sections in summer but to lower sections in winter.
yaşayan Yörükler sadece hayvansal ürünlerini satmak ve yıllık The Yuruks leading a tent life descend to the local markets in the
gıda ve giyim ihtiyaçlarını gidermek amacıyla yakın çevredeki close vicinity only with a view to selling their animal products and
yerel pazarlara inerler (Özey, 2007:24). meeting their annual needs for food and clothing (Özey, 2007:24).
Tarihsel süreç içinde sürdürülen iskan politikaları sonucun- As a consequence of the settlement policies pursued in the
da göçebe unsurlar peyderpey toprağa bağlanmışlar ve yeni is- historical process, the nomadic elements gradually became
kan üniteleri kurmuşlardır. Onların bu şekilde yerleşmesi, Ana- connected with land and established new settlement units. Such
dolu’nun iskanıyla maddi ve manevi kültürün yenilenmesinde settlement of them undoubtedly played a significant role in the
şüphesiz önemli bir rol oynamıştır (Şahin, 2006: 83). Yerleşik renewal of the material and immaterial cultures with the settlement
hayata kendi iç dinamikleri ile değil de zorunlu iskan politikası of Anatolia (Şahin, 2006:83). It is not difficult to guess that it would
sonucunda geçiş yapan Yörüklerin, yeni yaşam biçimine adap- be hard for those Yuruks who made a transition to a sedentary life
tasyonlarının güç olacağını tahmin etmek zor değildir. Böylece as a result of a compulsory settlement policy, but not with their
değerlerine, geleneklerine ve kültürüne sahip çıkmaya özen gös- own internal dynamics, to adapt to the new way of life. So, the
teren, geçmiş günleri anmak için fırsat bekleyen yerleşik Yörük sedentary Yuruk communities that took pains to protect their
toplulukları, kültürlerinde özel bir öneme sahip develerin güreş values, traditions, and culture and that waited for an opportunity
etkinliklerini zamanla seyirlik bir eğlenceye dönüştürmüştür. Ni- of commemorating the previous days in time turned the wrestling
tekim, batı Anadolu’da deve güreşlerinin yaygınlaştığı 19. yüz- events of camels, which were of special importance in their culture,
yıl, aynı zamanda sıkı iskan politikalarına bağlı olarak göçebele- into an entertainment to watch. Likewise, the 19th century, when
rin yerleşik hayata geçişinin yoğunlaştığı döneme rastlamaktadır. camel wrestles flourished in Western Anatolia, also coincided
with the period when the transition of nomads to a sedentary life
intensified depending on the strict settlement policies.