Page 104 - incirliovaweb
P. 104
82 l2. BÖLÜM CHAPTER 2 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
göre Aydınoğulları Beyliği’ne son veren II. Murat’tan sonra change in the social state at the locality after Murad II, who brought
yöredeki sosyal durumda bir değişiklik olmamış; Selçuklular the Aydınoğulları Principality to an end, and the Turks coming from
döneminde olduğu gibi buraya doğudan gelen Türkler yerleş- the east were placed here, as in the Seljuk period. The presence
tirilmiştir. Bozdoğan Kazası dahilinde Çullular adlı bir oymak of a nomadic group called ‘Avşar’ among a tribe called ‘Çullular’
arasında Avşar adlı bir oba ile Eymir ve Çavdur adlı köylerin and of the villages called ‘Eymir’ and ‘Çavdur’ within Bozdoğan
de bulunması bu çevredeki Türkmen toplumunun varlığının Subdivision documents the existence of the Turkmen society in this
belgesi durumundadır (Özey, 2007:28). environment (Özey, 2007:28).
Deve güreşlerinin günümüzde dağılış gösterdiği bölgenin Constituting the northern border of the region where camel
kuzey sınırını oluşturan Çanakkale yöresi de batı Anadolu’ya wrestles are distributed today, the Çanakkale locality is also a field
yönelen Türkmen göçlerinin erken tarihlerde ulaştığı; buna kar- which was accessed at early dates by the Turkmen migrations
şılık konar-göçer grupların Kazdağları çevresinde oldukça geç directed to Western Anatolia but where the nomadic groups
tarihlerde yerleşik hayata geçtiği bir sahadır. Bu yörede Edremit adopted a sedentary life around the Kaz Mountains rather late. At
körfezinden Çanakkale boğazına değin uzanan zengin otlaklar this locality, the rich pastures extending from the Gulf of Edremit
ve özellikle Kazdağı kütlesi, 13. yüzyıl sonlarına doğru nüfusun to the Dardanelles and especially the mass of the Kaz Mountains
batıya doğru yer değiştirme sürecinde hayvancılık yapan ko- were quite attractive areas for the nomads dealing with animal
nar-göçerler için oldukça çekici bir alan olmuştur. Bizanslı tarih- husbandry in the process when the population moved westwards
çi Pachymeres (d.1310) 1300’lerde Assos (Behram) nüfusunun towards the late 13th century. Byzantine Historian Pachymeres
Türkmen akınları ile Midilli adasına göç ederek nasıl sığınmacı (b.1310) described how the population of Assos (Behram)
olduklarını anlatmaktadır (İnalcık, 1975:269). 1522 tarihli tapu became refugees by migrating to the Lesbos Island in the 1300s
defterinde Behram nahiyesine bağlı görünen Menteşe, Eymirler, through the Turkmen raids (İnalcık, 1975:269). The Menteşe,
Saruhanlu, Büyük Çepni ve Küçük Çepni köyleri Türkmen yer- Eymirler, Saruhanlu, Büyük Çepni and Küçük Çepni Villages,
leşmeleriydi. Anlaşılan Türkmenler Saruhan bölgesinden (Gediz which appear to have been affiliated to Behram subdistrict in the
nehri vadisi) Çanakkale yarımadasına ve Marmara havzasına register of title deeds dated 1522, were Turkmen settlements.
16. yüzyıldan önce göç etmişlerdir. 16. yüzyıldaki kayıtlarda As far as it is understood, the Turkmens had migrated from the
Çanakkale yöresinde Türkmen gruplarının adlarını taşıyan çe- Saruhan district (the valley of the Gediz River) to the Çanakkale
şitli yerleşmelere rastlanmaktadır: Çepni (Behram nahiyesinde/ Peninsula and to the Marmara Basin before the 16th century.
Ayvacık), Karkın (Ezine), Kınık, Büğdüz ve İğdir (Çan kesimi) Various settlements bearing the names of Turkmen groups at the
(İnalcık, 1983:270’tan aktaran Çalışkan, 2012:376). Çanakkale locality are encountered in the records of the 16th
century: Çepni (in Behram subdistrict, Ayvacık), Karkın (Ezine)
as well as Kınık, Büğdüz, and İğdir (the part of Çan) (cited from
İnalcık, 1983:270 by Çalışkan 2012:376).