Page 117 - incirliovaweb
P. 117

Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri                                                l2. BÖLÜM CHAPTER 2 95

rülmüştür. Hatta günümüzden 30-40 yıl öncesine kadar bölgede          outside the network of railways. Furthermore, the small camel
kısa mesafeler arasında taşımacılık yapan küçük deve kervanla-        caravans carrying out transport among the short distances in the
rına batı Anadolu’da sıklıkla rastlanmaktaydı.                        region had frequently been encountered in Western Anatolia until
                                                                      30 to 40 years earlier than the present time.
     Batı Anadolu’da deve güreşlerinin yaygınlaşması üzerinde
demiryollarının önemli etkileri olmuştur. Öncelikle Ege bölü-              The railways had significant impacts on the flourishing of
münde kısa süre içinde ekonomik, toplumsal, demografik, kül-          camel wrestles in Western Anatolia. First of all, it is clear that
türel yapının hızlı bir değişim süreci içine girdiği açıktır. Demir-  the economic, social, demographic and cultural structures soon
yollarının geçtiği çevrelerde yabancılar tarafından kurulan büyük     underwent a rapid process of change in the Aegean Subregion.
tarımsal işletmelerin işgücü talepleri, Yörüklerin yerleşik hayata    The demands for labor by the large agricultural establishments
geçişini hızlandırmıştır. İskan politikalarının da etkili olduğu bu   founded by foreigners in those environments through which
süreç bölgedeki kurulu yerleşmelerde Yörük kültürünün etkisini        the railways passed accelerated the adoption of a sedentary life
de artırmıştır. Diğer yandan çok sayıda kervanın işsiz kalması ile    by Yuruks. This process, on which the settlement policies were
demiryollarının geçtiği yerleşmeler çevresinde ve istasyonlarda       also effective, increased the impact of the Yuruk culture in the
iş bekleyen kervanların oluşturduğu bir yoğunluk söz konusudur.       established settlements in the region too. Moreover, the fact that
Kervanlar ve kervancıların boş zamanlarındaki artışlar ile kültü-     numerous caravans became jobless resulted in a concentration of
rel açıdan uygun çevre koşulları ‘deve güreşi’ organizasyonlarını     the caravans waiting for jobs around the settlements through which
yaygınlaşmasına zemin hazırlamıştır. Nitekim batı Anadolu’daki        the railways passed and at the stations. The increases in caravans
demiryolu hatlarının uzanışı ile deve güreşi organizasyonlarının      and in the leisure of those who were engaged in the business of
dağılışı arasında büyük bir paralellik gözlenir. Hatta bu benzerlik   transport by caravans and the culturally convenient environmental
kervan taşımacılığının en önemli güzergahı olan ve Yörük kültü-       conditions paved the way for the flourishing of ‘camel wrestling’
rünün en karakteristik çevrelerinden biri olan Büyük Menderes         organizations. Likewise, great parallelism is observed between
oluğunda oldukça belirgindir.                                         the extension of the railway lines in Western Anatolia and the
                                                                      distribution of camel wrestling organizations. Furthermore, this
     Diğer yandan günümüzde deve güreşlerinin dağılışı ile de-        resemblance is quite obvious in the Büyük Menderes Trough – the
miryollarının ilk olarak inşa edildiği güzergahlar arasındaki ör-     most important route of transport by caravans and one of the most
tüşme esasen demiryollarının sağladığı başka bir olanağın etki-       characteristic environments of the Yuruk culture.
sini de yansıtmaktadır. Develer geçmişte, kamyonların yaygın-
laştığı yıllara değin güreş düzenlenen yerlere genellikle yürütü-          Moreover, the overlapping of the distribution of camel
lerek götürülmüştür. Bu durum organizasyonlara deve katılımını        wrestles today and the routes on which the railways were first
                                                                      constructed indeed also reflects the impact of another opportunity
                                                                      provided by the railways (figure 18). The camels had generally
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122