Page 86 - incirliovaweb
P. 86

64 l2. BÖLÜM CHAPTER 2                                                        A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles

        larda yük bulamayan devecilerin boş zamanları ile boşta kalan       who could not find any load in the caravans and the camels which
        develer de güreşler için elverişli koşullar oluşturmuştur. Zaten    remained idle also created favorable conditions for wrestles. In
        katarlarda bulunan erkek tülü develer, üreme dürtülerinin art-      fact, the male Tülü camels in the files entered a physical struggle
        tığı kış aylarında, sürünün diğer erkek develerine üstünlüğünü      with the other camels in winter months, when their impulse for
        kabul ettirmek ve dişi develere sahip olabilmek için erkek de-      reproduction increased, in order to make the other camels of the herd
        velerle fiziksel mücadeleye girişirler. Kervanların mola yerle-     acknowledge their superiority and so as to be able to have a female
        rinde ya da Yörük nüfusun yerleşik bulunduğu çevrelerde de-         camel. It might be stated that the early shows originated when these
        velerin doğası gereği rakiplerini, sergiledikleri farklı oyunlarla  tours de force, whereby the camels tested their opponents through
        sınadıkları bu güç gösterilerinin ilgi görmesiyle ilk gösterilerin  the different tricks they displayed by nature, received attention in
        ortaya çıktığı söylenebilir. Eğlence amacıyla düzenlenen bu kü-     the rest areas for the caravans or in the environments settled by the
        çük ölçekli güreş organizasyonları daha sonraları yılda birkaç      Yuruk population. Organized for entertainment, these small-sized
        kez tekrarlanan eğlencelere dönüşmüştür. Kırsal yaşam içinde        wrestling organizations later turned into entertainments which were
        hayvanlar, ticari ve ekonomik rollerinin dışında başka rollere      repeated several times a year. In the rural life, animals also have
        de sahiptir. Özellikle konar-göçerler sahip oldukları hayvan        roles other than their commercial and economic roles. Especially
        varlıkları aracılığıyla ekonomik ve sosyal statüsünü çevresine      nomads can show their economic and social statuses to their circle
        gösterebilmektedir. Nitekim geçmişte deve güreşleri göçebe          by means of the animal wealth they own. Likewise, as ceremonies
        topluluklar arasında birer prestij seremonisi olarak rekabete       for prestige, camel wrestles used to mediate in competition among
        aracılık etmekteydi.                                                the nomadic communities in the past.

             Latif Sansür (2004)’e göre ilk deve güreşleri geleneksel bir        According to Latif Sansür (2004), the early camel wrestles
        Yörük etkinliğiydi. 200 yıl kadar önce develeriyle övünen ve id-    used to be traditional Yuruk events. About 200 years ago, the Yuruk
        dialaşan yörük ağaları yılda bir kez eğlence düzenler ve devele-    agas who were proud of their camels and bet used to organize an
        rini güreştirirdi. Böylece yenen devenin sahibi yenilen devenin     entertainment and have their camels wrestle once a year. In this
        de sahibi olurdu. Bu gelenek zamanla deve güreşi meraklıları sa-    way, the owner of the winning camel used to become the owner
        yesinde yaygınlaşmıştır (aktaran Yakut, 2009:32). Aslında hay-      of the defeated camel too. This tradition became widespread over
        van güreşlerinin günümüze ulaşarak geleneksel karakter taşıdığı     time thanks to those who were interested in camel wrestles (cited by
        hemen her yerde, hayvancılıkla uğraşan toplumların bazı tesa-       Yakut, 2009:32). In fact, examples in which the societies engaged
        düfler sonucunda hayvan dövüşlerini geleneksel bir eğlenceye        in animal husbandry turned the animal fights into a traditional
        dönüştürdüğü örnekler bulunmaktadır Hayvan güreşlerinin orta-       entertainment as a result of some coincidences are available almost
                                                                            everywhere in which animal wrestles have survived to date and
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91