Page 86 - incirliovaweb
P. 86
64 l2. BÖLÜM CHAPTER 2 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
larda yük bulamayan devecilerin boş zamanları ile boşta kalan who could not find any load in the caravans and the camels which
develer de güreşler için elverişli koşullar oluşturmuştur. Zaten remained idle also created favorable conditions for wrestles. In
katarlarda bulunan erkek tülü develer, üreme dürtülerinin art- fact, the male Tülü camels in the files entered a physical struggle
tığı kış aylarında, sürünün diğer erkek develerine üstünlüğünü with the other camels in winter months, when their impulse for
kabul ettirmek ve dişi develere sahip olabilmek için erkek de- reproduction increased, in order to make the other camels of the herd
velerle fiziksel mücadeleye girişirler. Kervanların mola yerle- acknowledge their superiority and so as to be able to have a female
rinde ya da Yörük nüfusun yerleşik bulunduğu çevrelerde de- camel. It might be stated that the early shows originated when these
velerin doğası gereği rakiplerini, sergiledikleri farklı oyunlarla tours de force, whereby the camels tested their opponents through
sınadıkları bu güç gösterilerinin ilgi görmesiyle ilk gösterilerin the different tricks they displayed by nature, received attention in
ortaya çıktığı söylenebilir. Eğlence amacıyla düzenlenen bu kü- the rest areas for the caravans or in the environments settled by the
çük ölçekli güreş organizasyonları daha sonraları yılda birkaç Yuruk population. Organized for entertainment, these small-sized
kez tekrarlanan eğlencelere dönüşmüştür. Kırsal yaşam içinde wrestling organizations later turned into entertainments which were
hayvanlar, ticari ve ekonomik rollerinin dışında başka rollere repeated several times a year. In the rural life, animals also have
de sahiptir. Özellikle konar-göçerler sahip oldukları hayvan roles other than their commercial and economic roles. Especially
varlıkları aracılığıyla ekonomik ve sosyal statüsünü çevresine nomads can show their economic and social statuses to their circle
gösterebilmektedir. Nitekim geçmişte deve güreşleri göçebe by means of the animal wealth they own. Likewise, as ceremonies
topluluklar arasında birer prestij seremonisi olarak rekabete for prestige, camel wrestles used to mediate in competition among
aracılık etmekteydi. the nomadic communities in the past.
Latif Sansür (2004)’e göre ilk deve güreşleri geleneksel bir According to Latif Sansür (2004), the early camel wrestles
Yörük etkinliğiydi. 200 yıl kadar önce develeriyle övünen ve id- used to be traditional Yuruk events. About 200 years ago, the Yuruk
dialaşan yörük ağaları yılda bir kez eğlence düzenler ve devele- agas who were proud of their camels and bet used to organize an
rini güreştirirdi. Böylece yenen devenin sahibi yenilen devenin entertainment and have their camels wrestle once a year. In this
de sahibi olurdu. Bu gelenek zamanla deve güreşi meraklıları sa- way, the owner of the winning camel used to become the owner
yesinde yaygınlaşmıştır (aktaran Yakut, 2009:32). Aslında hay- of the defeated camel too. This tradition became widespread over
van güreşlerinin günümüze ulaşarak geleneksel karakter taşıdığı time thanks to those who were interested in camel wrestles (cited by
hemen her yerde, hayvancılıkla uğraşan toplumların bazı tesa- Yakut, 2009:32). In fact, examples in which the societies engaged
düfler sonucunda hayvan dövüşlerini geleneksel bir eğlenceye in animal husbandry turned the animal fights into a traditional
dönüştürdüğü örnekler bulunmaktadır Hayvan güreşlerinin orta- entertainment as a result of some coincidences are available almost
everywhere in which animal wrestles have survived to date and