Page 84 - incirliovaweb
P. 84
62 l2. BÖLÜM CHAPTER 2 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
(Yalman:1993:387). Boğa güreşleri ise günümüzde yine Aydın Göksu (Mersin) in the recent past (Yalman, 1993:387). On the other
ilinin Köşk ve Sultanhisar ilçeleri ile Erbeyli, İkizdere (İncirli- hand, today bull wrestles are organized in Köşk and Sultanhisar
ova) ile Ömerbeyli, Eğrek, Hıdırbeyli köyleri (Germencik)’nde districts as well as the Erbeyli and İkizdere Villages (İncirliova) and
düzenlenmektedir. Yörede boğa güreşlerinin varlığı da buradaki the Ömerbeyli, Eğrek, and Hıdırbeyli Villages (Germencik) of Aydın
yerel toplumun bu tür geleneksel etkinliklere ilgisine önemli bir province again. The existence of bull wrestles at the locality also
kanıt oluşturmaktadır (foto 23). constitutes significant evidence of the interest of the local society
here in such traditional events (photo 23).
Deve güreşlerinin geçmişte Anadolu’da birçok yerde yapıl-
dığını düşünmek doğru olacaktır. Ancak bu güreşler neden batı It will be right to think that camel wrestles used to be held in
Anadolu’da daha çok benimsenmiştir? Bu sorunun yanıtının kı- many places in Anatolia in the past, but why were these wrestles
saca verilmesi gereklidir. more adopted in Western Anatolia? This question should be
answered briefly.
Bu noktada öncelikle batı Anadolu’daki zengin deve var-
lığının altını çizmek gerekir. Bu çevrede yaşayan konar-göçer At this point, the rich camel wealth in Western Anatolia should
toplumların ekonomik ve toplumsal yaşamında develerin her be underlined first. Camels have always had a significant place in
zaman önemli bir yeri olmuştur. Yörükler bir yandan kendi göç the economic and social lives of the nomadic societies living in this
yolculuklarında diğer yandan da yörede yerleşik toplumların ti- environment. The Yuruks benefited from camels in both their own
cari ürünlerinin taşınması işlerinde develerden yararlanmışlar- migratory journeys and the tasks of transporting the commercial
dır. Özellikle 17. yüzyıldan itibaren Büyük Menderes ovasından products of the sedentary societies at the locality. Such agricultural
incir, üzüm, pamuk vb tarım ürünleri Kuşadası limanına; ilerle- crops as fig, grapes, and cotton were considerably sent from the
yen tarihlerde ise İzmir limanına deve kervanları ile yoğun bir Büyük Menderes Plain to the Port of Kuşadası especially as of the
şekilde sevk edilmiştir. Deve kervanları dönüş yolculuklarında 17th century and to the Port of İzmir in the following periods by
ise kırsal çevrelerin gündelik gereksinimleri karşılamaya yönelik means of camel caravans. In their returning journeys, the camel
malzemeleri getiriyordu. Böylece bu çevrede develer ile taşıma- caravans used to bring the materials for meeting the everyday
cılığa büyük bir talebin oluşması Ege bölgesinde zengin bir deve needs of rural circles. So, the occurrence of a great demand for
varlığı meydana getirmiştir (Çalışkan, 2010:33). the transport by camels in this environment resulted in rich camel
wealth in the Aegean Region (Çalışkan, 2010:33).
Özellikle deve katarlarının konakladıkları yerlerde, deve-
cilerin vakit geçirmek ya da iddia amacıyla develerini güreş- It seems quite logical to think that the cameleers had their
tirdikleri düşünmek oldukça mantıklı görünmektedir. Kervan- camels wrestle in order to spend time or to bet particularly in those
places where the files of camels stayed. The leisure of the cameleers