Page 83 - incirliovaweb
P. 83
Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri l2. BÖLÜM CHAPTER 2 61
hakkındaki bilginin yayılmasında açık bir öneme sahip olmuş- significance in the dissemination of the knowledge about specific
tur (Bale, 2003: 49). Benzer olarak ABD’de modern rodeonun sports (Bale, 2003:49). Similarly, the origins of modern rodeo in the
kökenleri, İngiliz kriketinde olduğu gibi, halk kültüründe bulun- USA were found in the folk culture, as in the English cricket. As it
maktaydı. Beklendiği üzere, bu sporun ‘kültür yurdu’ sığır yetiş- is expected, ‘the cultural homeland’ of this sport is an environment
tirilen bir çevredir. Nitekim günümüzde rodeo etkinlikleri Mis- in which cattle are raised. Likewise, rodeo events take place in the
sissippi’nin batısındaki alanda yer almaktadır. Kanada sınırı bu area to the west of Mississippi today. The Canadian border does
sporun yayılması için bir engel oluşturmazken, Meksika sınırı, not constitute any obstacle to the spread of this sport, whereas the
içinden geçilmez bir bariyer olarak rol oynamıştır. Çünkü Mek- Mexican border has played an impenetrable barrier because the
sika’daki boğa güreşi, kendini rakip bir spor olarak kurmuştur bullfight in Mexico established itself as a rival sport (Bale, 2003:51).
(Bale, 2003:51).
The camel wrestles in Anatolia originated and flourished in
Anadolu’daki deve güreşlerinin Ege bölgesinde ortaya çıka- the Aegean Region, which seems to be associated closely with
rak yaygınlaşması bu çevrenin kültürel özellikleri ve geçmişi ile the cultural characteristics and past of this environment. The area
yakından ilişkili görünmektedir. Günümüzde deve güreşlerinin in which camel wrestles are most densely distributed today is the
en yoğun dağılış gösterdiği alan Büyük Menderes ovası ve çev- Büyük Menderes Plain and its vicinity. As it is known, the place
residir. Bilindiği üzere burası konar-göçer Yörüklerin, Türklerin concerned became a habitation upon the entry of nomadic Yuruks
Anadolu’ya girişi ile birlikte yaşam alanı olmuştur. Yörük kültü- and Turks into Anatolia. It is clear that regular camel wealth
rünün hayvan dövüşlerine meraklı olmasının yanında düzenli bir created favorable conditions for wrestles, along with the interest
deve varlığının güreşler için elverişli koşullar oluşturduğu açık- of the Yuruk culture in animal fights. However, camel husbandry
tır. Ancak deve yetiştiriciliği geçmişte de sadece batı Anadolu ile was not confined only to Western Anatolia in the past either. In
sınırlı değildi. Bu bakımdan deve güreşlerinin batı Anadolu’da this respect, the permanence of camel wrestles after having been
benimsenerek kalıcı olması deve güreşiyle eğlenen, deve güreş- adopted in Western Anatolia is concerned with the fact that those
tirmeyi seven insanların bu çevrede yaşaması ile ilgilidir. people who have fun with camel wrestles and who like having
the camels wrestle inhabit this environment.
Batı Anadolu’da Yörüklerin hayvan dövüşlerine ilgileri sa-
dece deve güreşleri ile sınırlı olmamıştır. Manda güreşleri ve The interest of Yuruks in animal fights in Western Anatolia has
boğa güreşleri de bu çevrede saptanabilen diğer örneklerdir. To- not been confined only to camel wrestles. Water buffalo wrestles
roslardaki göçebelerin yaşantısını inceleyen Yalman, günümüz- and bull wrestles are the other examples which can also be detected
de örneği bulunmayan manda güreşlerinin yakın geçmişte Göksu in this environment. Having examined the life of the nomads in
(Mersin)’da Yörüklerin bir kış eğlencesi olduğunu aktarmaktadır the Taurus Mountains, Yalman conveys that the non-existent water
buffalo wrestles used to be a winter entertainment of Yuruks in