Page 222 - incirliovaweb
P. 222

200 l3. BÖLÜM CHAPTER 3                                              A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles

3.7. Devecilikle İlgili Geleneksel                                   3.7. Traditional Productions, Crafts, and

Üretimler, Zanaatlar ve Zanaatkarlar                                 Craftsmen concerning Camel Dealing

Batı Anadolu’da sürdürülen geleneksel el sanatlarından bazıları-     The role of camel wrestles in the survival of some of the traditional
nın günümüze ulaşmasında deve güreşlerinin rolü yadsınamaz.          handicrafts sustained in Western Anatolia to date is undeniable.
Günümüzde güreş develerinin süslenmesi ve giydirilmesinde            The need for traditional woven products in adorning and dressing
geleneksel dokuma ürünlerine duyulan gereksinim, bu etkin-           the wrestling camels up today has also become an instrument for
liklerin yaşatılması için de bir araç olmuştur. Güreş develerinin    maintaining these activities. Felt and haircloths are particularly
giydirilmesinde özellikle keçeler ve çullardan yararlanılır. Bu tür  utilized to dress wrestling camels up. The manufacturing of such
malzemelerin imalatı deve güreşleri kültür bölgesi içinde daha       materials is carried on within the cultural zone of camel wrestles
çok Yörüklerce sürdürülmektedir. Bilindiği gibi kuzu yününden        predominantly by Yuruks. As it is known, the manufacturing of
keçe imalatı Anadolu’da varoluş mücadelesi veren geleneksel el       felt from lambswool is one of the traditional handicrafts struggling
sanatlarından biridir. Keçecilikte büyük bir ün kazanmış olan Ti-    for existence in Anatolia. In Tire, which has become substantially
re’de, keçe üretiminin geleneksel yöntemlerle de sürdürülmesine      famous for feltmaking, it is intended to maintain felt production
çalışılmaktadır. Sabunlu su ve yağ gibi sıvı maddelerin yardı-       with traditional methods as well. The felt obtained as a result of
mıyla yünün ısı ve basınç altında sıkılaştırılması sonucunda elde    compacting wool under heat and pressure by the help of such
edilen keçeler, genel olarak Türk kültürünün önemli bir unsu-        liquid substances as soapy water and oil is generally an important
rudur. Esasen keçe ve keçecilik, dünyanın her kültür çevresin-       element of the Turkish culture. Essentially, felt and feltmaking
de görülen bir gelenek değildir. Keçe, geçmişte Türklerin gün-       are not a tradition which is seen in every cultural environment
lük hayatında, çok büyük bir değere sahipti (Ögel, 2000: 175).       of the world. In the past, felt used to be of profound value in
Göçebe kültüründe giysilerden çadırlara, günlük birçok eşyanın       the everyday life of Turks (Ögel, 2000:175). The felt materials
yapımında kullanılan keçe malzemeler, günümüzde de çeşitli de-       used to make many everyday belongings from clothes to tents
koratif aksesuar malzemeler olarak yeniden ilgi görmeye başla-       in the nomadic culture have now begun to receive attention
mıştır. Ancak emek yoğun üretim özelliği gösteren keçecilik aynı     again in the form of various decorative accessories. However,
zamanda uygun yüne de ihtiyaç gösterir. Keçecilikte kullanılan       feltmaking, which qualifies as labor-intensive production, also
yünün ‘güz yünü’ olması da önem taşımaktadır. Özellikle mera         requires appropriate wool. It is also essential that the wool used
ve yaylalarda küçükbaş hayvancılığın gerilemesi keçecilik için       in feltmaking be ‘autumn wool’. Especially the regression of
önemli bir hammadde sorunu oluşturmuştur.                            sheep husbandry on pastures and high plateaus has given rise to
                                                                     a serious problem of raw material for feltmaking.
   217   218   219   220   221   222   223   224   225   226   227