Page 99 - incirliovaweb
P. 99

Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri                                                l2. BÖLÜM CHAPTER 2 77

Yani deve güreşlerinin bir çevrede benimsenmesi ve geleneksel-        to say, it is possible to discover the strong impact of local cultural
leşmesi üzerinde yerel kültürel özelliklerin güçlü etkisini belir-    attributes on the adoption and traditionalization of camel wrestles in
lemek mümkündür. Nitekim deve güreşlerinin batı Anadolu’da            an environment. Likewise, it is explicitly seen that the flourishing of
yaygınlaşmasının bu çevrede devecilik ve kervancılıkla ilgilenen      camel wrestles in Western Anatolia is connected with the presence of
Yörüklerin varlığı ve onların kültürü ile bağlantılı olduğu açık      the Yuruks interested in camel dealing and the business of transport
bir şekilde görülmektedir.                                            by caravans in this environment and with their culture.

2.2.2. Kültürel Yapının Temelleri                                     2.2.2. Fundamentals of the Cultural Structure

10. yüzyılın sonuna doğru Oğuz boylarının belli başlı grupla-         Although at least apparently, the chief groups of the Oghuz clans
rı, en azından görünüşte de olsa İslamiyeti kabul ettiler ve o        adopted Islam towards the late 10th century and from that date
günden başlayarak muhtelif Türk kavimleri arasında siyasi bir         on began to be known as ‘Turkmens’ – understood to have been
tabir olarak kullanıldığı anlaşılan ‘Türkmen’ adıyla tanınmaya        used as a political expression among various Turkish ethnic
başladılar (Cahen, 2000:1; Şahin, 2006: 56). Anadolu’ya gelen         groups (Cahen, 2000:1; Şahin, 2006:56). Those Turkmens who
ve göçebe yaşamına devam eden Türkmenler, Osmanlı döne-               arrived in Anatolia and maintained their nomadic life were also
minde Türkmen adının yanında ‘Yörük’, ‘Yürük’ bazen de ‘Yö-           called ‘Yoruk’, ‘Yuruk’, and sometimes ‘Yoruk Turkmens’ in the
rük Türkmenleri’ olarak da adlandırılmıştır. Bu adlar ‘yürümek’       Ottoman period besides the name ‘Turkmen’. These names were
fiilinden türetilmiştir. Osmanlı arşiv kaynaklarında ‘Türkmen’        derived from the verb ‘yürümek’ (to walk). It is seen that in the
adının daha çok Anadolu’nun orta ve doğu bölgesinde, ‘Yörük’          Ottoman archive sources, the name ‘Turkmen’was predominantly
adının ise çoğunlukla Anadolu’nun batı bölgesindeki göçebe-           used for the nomads in the central and eastern regions of Anatolia
ler için kullanıldığı görülmektedir. Osmanlı Kanunnamelerinde         but the name ‘Yuruk’ mostly for the nomads in the western
bunlar konargöçer olarak nitelendirilseler de yerleşik durum-         region of Anatolia. Even though they were described as nomads
da olan Yörükler de olmuştur Genellikle Anadolu’nun Kızılır-          in the Ottoman Law Books, there were sedentary Yuruks too. The
mak’ın batısından itibaren Marmara ve Ege denizlerine kadar           Turkmen tribes that inhabit the field extending to the Marmara
uzanan saha ile Rumeli’de yaşayan, yaylak-kışlak mahalleri            and Aegean Seas from the west of the Kızılırmak in Anatolia and
arasında devamlı bir hareket içinde olup, at, koyun, keçi, deve       Rumelia, that are continually moving between yaylak (pasture)
ve katırdan ibaret sürülere sahip bulunan Türkmen aşiretlerine        and kışlak (winter quarter) neighborhoods, and that own herds
‘Yörük’ adı verilmektedir (Arslan, 2001:228; Şahin, 2006: 61;         consisting only of horses, sheep, goats, camels, and mules are
Tanrıkulu, 2014:237).                                                 generally called ‘Yuruks’ (Arslan, 2001:228; Şahin, 2006:61;
                                                                      Tanrıkulu, 2014:237).
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104