Page 98 - incirliovaweb
P. 98
76 l2. BÖLÜM CHAPTER 2 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
Sonuç olarak, eldeki bilgiler deve güreşlerinin batı Anado- In conclusion, the available information reveals that camel
lu’da kervanların önemli güzergahlarını oluşturan Büyük Men- wrestles became widespread in the settlements on the Büyük
deres ve Küçük Menderes ovası üzerindeki yerleşmelerde 19. Menderes and Küçük Menderes Plains, which constituted the
yüzyılın ilk yarısında yaygınlaştığını ortaya koymaktadır. Küçük important routes of caravans in Western Anatolia, in the first half of
Menderes depresyonunda yer alan Tire (İzmir), Büyük Menderes the 19th century. Tire (İzmir) in the Küçük Menderes Depression as
depresyonunda yer alan İncirliova ve Germencik (Aydın) deve well as İncirliova and Germencik (Aydın) in the Büyük Menderes
güreşlerinin yaygınlaşmasında önemli bir yere sahip olmuşlar- Depression had a significant place in the flourishing of camel wrestles.
dır. Deve güreşlerinin geçmişte ortaya çıkarak yaygınlaşmaya These environments, in which camel wrestles originated and began
başladığı bu çevreler, aynı zamanda devecilikle ilgilenen göçebe to flourish in the past, are also the habitation of the nomadic Yuruk
Yörük gruplarının da yaşam alanıdır. Ancak burada dikkat çeken groups interested in camel dealing. Nevertheless, an important point
önemli bir nokta ise önemli deve varlığına sahip ve kervanların which draws attention here is that the tradition of camel wrestles is
geçiş yaptığı her yerde deve güreşleri geleneğinin gözlenmeyişi- not observed in every place which had significant camel wealth and
dir. Nitekim kervan ulaşımının etkili olduğu 17. yüzyılda Anado- through which caravans passed. Likewise, other regions of Anatolia
lu’nun başka bölgelerinde kervan yollarının kavşak noktası duru- also contained cities which qualified as the intersections of caravan
munda olan kentler de bulunuyordu. Örneğin o tarihlerde Tokat’a routes in the 17th century, when transportation by caravans was
İran’dan, Diyarbakır’dan Bağdat’tan İstanbul’dan, İzmir’den, Si- effective. For instance, caravans were continually arriving in Tokat
nop’tan ve diğer yerlerden devamlı kervanlar gelmektedir. Hatta from Iran, Diyarbakır, Baghdad, İstanbul, İzmir, Sinop, and other
İran’dan gelen ve İstanbul’a, İzmir’e devam edecek kervanların places then. Furthermore, the fork on the road of the caravans which
yol ayrımı da Tokat’ta gerçekleşiyordu (Aktüre,1978:64). Benzer came from Iran and were going to proceed to İstanbul and İzmir
olarak İstanbul’da, deve varlığı ve taşımacılığı açısından önem was also in Tokat (Aktüre, 1978:64). Similarly, İstanbul was also
taşıyordu. Sultan IV. Murad döneminde İstanbul’da deve taşıma- essential in terms of camel wealth and the transport by camels. There
cılığı ile uğraşan 3.000 kişi bulunuyordu (Orhonlu, 1984:144- were 3,000 people who were engaged in the transport by camels in
145). Bu özelliklerine karşın Tokat’ta ya da İstanbul’da deve İstanbul in the era of Sultan Murad IV (Orhonlu, 1984:144-145).
güreşlerinin ortaya çıkmadığını ya da benimsenmediğini ve böy- We know that camel wrestles did not originate or were not adopted
lece geleneksel bir özellik kazanmadığını biliyoruz. Günümüzde in either Tokat or İstanbul and therefore did not acquire a traditional
de Türkiye’de deve varlığı, deve güreşlerinden çok daha geniş character notwithstanding these features of theirs. The camel
bir coğrafî dağılış özelliği gösterir. Deve varlığına sahip her ilde wealth in Turkey displays a much more extensive geographical
deve güreşleri görülmez. Ancak sayısı ne olursa olsun güreş de- distributional characteristic than camel wrestles today as well.
veleri bulunan illerde aynı zamanda deve güreşleri de düzenlenir. Camel wrestles are not seen in every province with camel wealth.
However, camel wrestles are also organized in the provinces where
wrestling camels are available, irrespective of their number. That is