Page 92 - incirliovaweb
P. 92
70 l2. BÖLÜM CHAPTER 2 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
birisi olduğuna işaret eder (Çelebi, 2005:89). Çelebi, Tire için in Tire also indicates that Tire was one of the fundamental centers on
yaptığı “yük bağlanıp, yük çözülen bir şehirdir” tasvirini Aydın the trade route (Çelebi, 2005:89). Chalabi uses his description of Tire
için de kullanır (Çelebi, 2005:84). 17. yüzyılda Aydın ve Tire, – i.e. “It is a city where loads are loaded and unloaded” – for Aydın
çevreleri ile hareketli ticaret bağlantılarına sahipti. Bu bağlantılar as well (Çelebi, 2005:84). Aydın and Tire had active commercial
deve kervanları ile sağlanıyordu. contacts with their environments in the 17th century. These contacts
were provided through camel caravans.
Kervan yolculukları uzun sürmesi nedeniyle, belirli nokta-
larda molalar verilerek gerçekleştiriliyordu. Örneğin sadece İz- As caravan journeys lasted long, they were performed
mir-Aydın arasındaki mesafe deve kervanları ile 9 günde alınabi- by stopping for a rest at specific points. For instance, only the
liyordu (Yapucu, 2007, 29). Molalar, kervanın düzeninin değişe- distance between İzmir and Aydın could be traveled by means
bileceği ve yolculuğa devam etmek için yeni grupların oluşturu- of camel caravans in 9 days (Yapucu, 2007:29). The people used
labileceği başlıca kavşak kentlerden birinde veya bir günlük yol- to stop for a rest in one of the main intersection cities where the
culuk mesafesi olan 35-40 kilometre aralıklarla yer alan han ve order of a caravan could change and where new groups could be
kervansarayların bulunduğu yollar üzerinde veriliyordu (Lewis, formed in order to go on traveling or on the roads containing inns
2009: 166). Nitekim geçmişteki ticaret ve yol şebekesi hakkında and caravansaries located at 35- to 40-kilometer intervals with a
en canlı deliller varlıklarını bugüne kadar korumuş olan ve yollar one-day traveling distance (Lewis, 2009:166). Likewise, the most
boyunca belli mesafelerde inşa edilmiş bulunan çeşmeler, hanlar vivid pieces of evidence for the trade and road networks in the past
ve kervansaraylardır (Göney, 1975: 584; Arslan, 2001:300). Bir are the fountains, inns, and caravansaries which have survived to
kervansaray 100 deve yükü alabilecek orta avluya ve üst odalar- date and which were constructed at specific distances along the
da sıkışık olmamak şartıyla 200 kişiyi barındırabilecek kapasi- roads (Göney, 1975:584; Arslan, 2001:300). It was necessary for
teye sahip olabilmeliydi. Kervansaraylar, kalabalık tüccar ker- a caravansary to be able to possess a central courtyard which
vanlarının gelip kaldığı ve bu kervanların getirdiği malların hem could house the loads of 100 camels and to have a capacity to
depolandığı hem de bulunduğu çevreye dağıtıldığı ekonomik bir house 200 people in the upstairs rooms on the condition of not
merkezdi (Arslan, 2001:300). being jammed. Caravansaries used to be economic centers where
crowded merchant caravans arrived and stayed and where the
Yapucu, 19. yüzyılda bölgedeki kervan yollarının güzergah- goods brought by these caravans were both stored and distributed
ları hakkında bilgiler verirken, bu çevredeki kervan yolları şebe- to the environment concerned (Arslan, 2001:300).
kesinin bağlantılarını da gösterir. 19. yüzyılda Büyük Menderes
When providing information about the routes of the caravan
roads in the region in the 19th century, Yapucu also shows the
connections of the network of caravan roads in this environment.
It is understood that the Büyük Menderes Plain was an intensively