Page 153 - incirliovaweb
P. 153
Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri l3. BÖLÜM CHAPTER 3 131
izlerler” (Yaranga, 2002: 64). Geçmişte develer ve devecilik ile Camels and camel dealing were essential cultural elements in the
güçlü ilişkilere sahip toplumsal ve ekonomik yaşam, mekânda perception of the space by Western travelers in particular.
baskın bir karakter oluşturarak, bu çevreyi diğer çevrelerden
farklılaştırmıştır. Özellikle batılı gezginlerin mekânı algılamala- The fact that camels and camel dealing were significant
rında develer ve devecilik önemli bir kültürel öge olmuştur. subjects in the cultural geographical view in Western Anatolia
doubtlessly remained in the past. Nevertheless, the cultural view
Kuşkusuz batı Anadolu’da develerin ve deveciliğin kültürel markedly changes around the settlements where wrestles are
coğrafî görünüm içinde önemli bir özne oluşu geçmişte kalmıştır. organized upon the besieging of ‘the space of camel wrestles’ in
Fakat güreş dönemlerinde yerel kültürün ‘deve güreşleri mekâ- the wrestling periods by the local culture. Cultural geographical
nı’nı kuşatmasıyla, güreş düzenlenen yerleşmeler çevresinde views and various cultural elements also involve valuable pieces
kültürel görünüm belirgin bir biçimde değişir. Kültürel coğrafî of evidence of the distribution and original character of cultures
görünümler ve çeşitli kültür unsurlar, kültürlerin dağılışı ve öz- (Tümertekin and Özgüç, 1997:134-135). Likewise, some cultural
gün karakteri hakkındaki değerli kanıtları da bünyesinde barındı- elements are closely related to the distribution of camel wrestles and
rır (Tümertekin ve Özgüç,1997:134-135). Nitekim bazı kültürel help determine the boundaries of an environment which is likely to
unsurlar, deve güreşlerinin dağılışı ile yakından ilgilidir ve deve be recognized as the zone of camel wrestles. Various customs and
güreşi bölgesinin olarak kabul edilebilecek bir çevrenin sınırla- production and consumption relationships in connection with camel
rını saptamaya yardımcı olmaktadır. Deve güreşleri ile bağlantılı wrestles and their spatial interaction and connections are common
çeşitli adetler, üretim ve tüketim ilişkileri; bunların mekânsal et- part of the traditional folk culture and life in Western Anatolia.
kileşimi ve bağlantıları batı Anadolu’da geleneksel halk kültürü
ve yaşantısının ortak bir parçası durumundadır. The camel dealing culture becomes visible for a specific
period in those places where camel wrestles are organized.
Deve güreşleri düzenlenen yerlerde devecilik kültürü be- Shaped by culture, this view should not be thought to be
lirli bir dönem için görünür hale gelir. Kültürün şekillendirdiği limited only to the day of wrestles. The rituals, traditions and
bu görünümün sadece güreş günüyle sınırlı olduğu düşünülme- productions concerning wrestles affect the social life in the zone
melidir. Güreşlere ilişkin ritüeller, gelenekler, üretimler, güreş of wrestles almost throughout the year. For instance, wrestling
bölgesinde toplumsal yaşamı neredeyse yıl boyunca etkiler. camels are dressed up with a packsaddle, adorned, and taken
Örneğin Ekim ayı sonlarında güreş develeri törenle havutlanır, for a walk in the settlement with a ceremony in late October.
süslenir ve yerleşmede gezmeye çıkarılır. Aynı gün deve sahi- A feast is organized on the same day with the invitation by
binin daveti ile bir yemek düzenlenir. Güreşlere bir ay kala, the camel’s owner. A month before the wrestles, camels are
develere her gün yaklaşık 10 kilometrelik yürüyüşler yaptırılır. walked for about 10 kilometers every day. During these walks
for training purposes, camels receive attention as if they were
the sportspeople who represented the settlement. Starting from