Page 150 - incirliovaweb
P. 150

128 l3. BÖLÜM CHAPTER 3                                                          A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles

          ve deve kervanları ile karşılaşmalarını etkilenmeleri nedeniyle      camels and camel caravans in Anatolia as they were influenced.
          mutlaka not etmişlerdir. İzmir’in hareketli bir ticaret merkezi ve   Since İzmir was an active trade center and either the beginning or
          kervanların yoğun olarak kullandığı bir güzergahın başlangıcı ya     the end of a route intensively used by caravans, the descriptions
          da sonu olması nedeniyle İzmir’i ziyaret eden seyyahların deve-      on camels and the transport by camels by the travelers who
          ler ve deve taşımacılığına ilişkin betimlemeleri oldukça önemli      visited İzmir contain quite significant information.
          bilgiler içerir.
                                                                                    In a study by Yaranga (2002) that he compiled from the notes
               Yaranga (2002)’nın İzmir’i ziyaret eden birçok gezginin         by many travelers who visited İzmir, camels are understood to
          notlarından derlediği çalışmasında develerin adeta Doğu ile          have been regarded as a strong cultural element which virtually
          Batı kültürünü birbirinden ayıran güçlü bir kültürel unsur olarak    distinguished between Eastern and Western cultures. Chateaubriand
          görüldüğü anlaşılır. Chateaubriand, doğunun en üst düzeydeki         could not have the feeling that he had left the West if he failed to
          simgesi olan develeri göremediği takdirde batıyı terk ettiği duy-    see the camels – the highest-ranking symbol of the East. However,
          gusuna sahip olamamaktadır. Fakat İzmir’den çıktığında, Truva        when he left İzmir and was headed for the Trojan Plain (Çanakkale),
          Ovasına (Çanakkale) doğru yöneldiğinde, Menemen’de (İzmir)           he encountered a caravan which was resting in Menemen (İzmir)
          dinlenmekte olan ve ona gerçek bir ‘binbir gece sahnesi’ sergi-      and which displayed a true ‘scene of a thousand and one nights’ to
          leyen bir kervana rastlamıştır (Yaranga, 2002:35). ‘Deve’, Du        him (Yaranga, 2002:35). Since ‘the camel’ was the symbol of the
          Camp’a göre de doğunun simgesi olduğundan, onun için büyük           East according to Du Camp as well, it was of great significance to
          anlam taşır. Nitekim Du Camp, şehir içindeki deve kervanları         him. Likewise, Du Camp provided an impressive description with
          ile etkileyici bir tasvir sunar: “Çoğu kez pazarların ortasından,    the camel caravans in the city: “Mostly, a long camel caravan loaded
          mal yüklü, uzun bir deve kervanı geçer; develer çevrelerindeki       with goods passes through the center of the markets; the camels
          gürültüye aldırmaksızın, ağırbaşlı bir biçimde yürürler; çekilinir;  walk sedately without paying attention to the noise around them;
          toslanır; sürücüler bağırırlar; bir an kargaşa en üst düzeye çıkar,  drawing is performed; butting is performed; the drivers shout; the
          sonra uğultu yavaş yavaş diner, geliş gidişler yeniden başlar, de-   chaos is suddenly maximized and then the hum dies down; arrivals
          veler dingin yürüyüşlerini sürdürürler ve gözden kayboldukla-        and departures restart; the camels carry on their calm walks; and
          rında, çanlarının titreşen sesi hala duyulur” (Yaranga, 2002:59).    when they disappear from sight, the vibrating sound of their bells is
          Bu gezginler arasında Michaud’un İzmir’e ilişkin gözlemleri          still being heard” (Yaranga, 2002:59). The observations on İzmir by
          arasında develerin ekonomik rolleri üzerine ilginç bir saptama       Michaud out of these travelers included an interesting finding on the
          yer almıştır: “Bu kentteki ticari hareket hakkında karar verebil-    economic roles of camels: “To be able to make a decision about the
          mek için, hanlarda kervanların, limanda da ticaret gemilerinin       commercial action in this city, one should see the arrivals of caravans
                                                                               in the inns and of trade vessels at the port. The caravans return to the
                                                                               countries that they came from together with the wealth brought by
                                                                               the European vessels, whereas the vessels return to the coastal cities
   145   146   147   148   149   150   151   152   153   154   155