Page 33 - incirliovaweb
P. 33
Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri l1. BÖLÜM CHAPTER 1 11
Osmanlı devletinde orduların nakil araçları arasında de- It is also a known fact that camels were substantially available
velerin büyük ölçüde yer aldığı da bilinen bir gerçektir. Ör- among the means of conveyance of the armies in the Ottoman State.
neğin, Kanunî Süleyman döneminde 1529 yılında gerçekleş- For instance, it is known that some 20 thousand camels were used
tirilen Viyana Kuşatmasında 20 bin devenin kullanıldığı bi- during the Siege of Vienna, which was performed in 1529 in the era of
linmektedir. 1543 yılındaki Macaristan seferinde de ordunun Suleiman the Magnificent.Apart from the other means which carried
levazımını taşıyan diğer vasıtalardan başka 900 katar2 deve de the supplies of the army, there were 900 files2 of camels during the
bulunuyordu. Seferler esnasında yeterli devenin sağlanması campaign against Hungary in 1543. Sometimes hiring was preferred
için bazen de kiralama yoluna gidiliyordu. Kiralanan develer- with a view to providing an adequate number of camels during the
le daha çok ordunun lojistik ihtiyacı olan zahire, mühimmat campaigns. The stock of grain, munitions and materials, the logistical
ve malzemenin nakli yapılıyordu. 1638 yılında Bağdat Sefe- requirements of the army, were predominantly transported by means
rinde deve temini için Türkmenlerin görevlendirildiği ve 21 of the hired camels. It is understood that Turkmens were assigned
Türkmen cemaatinden 730 deve kiralandığı anlaşılmaktadır for the procurement of camels at the Campaign against Baghdad
(Şahin, 2006:203). in 1638 and that some 730 camels were hired from 21 Turkmen
communities (Şahin, 2006:203).
Osmanlı dönemine ait çeşitli minyatür ve gravür sanatı ör-
nekleri arasında ekonomik, kültürel ve sosyal yaşama ait görü- Of various examples of the arts of miniatures and engraving
nümleri içerenler, aynı zamanda dönemlerine ait birer belge du- belonging to the Ottoman period, those which contain views of
rumundadır. Osmanlı minyatürleri, özellikle tarihsel konulu eser- the economic, cultural, and social lives at the same time qualify
lerdeki örneklerinin gerçekçi yaklaşımıyla adeta belgesel niteli- as documents of their respective periods. Ottoman miniatures are
ğinde bir değer taşırlar. Genel bir tanımlamayla yazma eserlerde of value almost as documentaries with the realistic approach of
anlatılan olayları görselleştirmek üzere yapılan kitap resimlerine their examples in the works with a historical theme in particular.
‘minyatür’ denmektedir (Mahir, 2005:15,173). Osmanlı sultanla- With a general definition, the book pictures painted in order to
rının ya da serdarlarının sefere gidiş ve dönüşlerini, şehzadelerin visualize the events narrated in manuscripts are called ‘miniatures’
sancak görevine çıkışlarını ve esnaf loncalarının şenliklerdeki (Mahir, 2005:15,173). The depictions which describe the
geçitlerini betimleyen tasvirlere şehname, gazavatname ve sur- departures of Ottoman sultans or serdars (army commanders) for,
name türündeki yazmalarda rastlanır (Mahir, 2005:133). Nitekim and their return from, the campaigns, the fact that the shahzadahs
ascended the office at a sanjak, and the parades of the guilds at
2 Her katarın altı deveden oluştuğu göz önüne alınarak toplam deve sayısının 5.400 the festivals are encountered on such manuscripts as şehnames,
olduğu anlaşılmaktadır.
2 Given that each file comprised six camels, it is understood that the total number of
camels was 5,400.