Page 28 - incirliovaweb
P. 28
l6 1. BÖLÜM CHAPTER 1 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
Balıkesir, İzmir, Manisa, Aydın, Denizli, Muğla ve Antalya illerinde Aydın, Denizli, Muğla, and Antalya provinces (Çalışkan, 2013:795).
yer almaktadır (Çalışkan, 2013:795). Düzenlendiği çevrelerde yaşa- The camel wrestles, in which the inhabitants of the environments
yan insanların büyük ilgi gösterdiği deve güreşleri, bu kültürel çev- where they are organized show great interest, are not known or
renin dışında çok iyi bilinmez ve tanınmaz. recognized very well outside this cultural environment.
Söz konusu çevredeki güreş sezonu, develerin çiftleşme dö- The wrestling season in the environment concerned is
nemlerinde kızışma göstermeye başladıkları kış aylarıyla sınırlıdır. confined to the winter months, when camels begin to display
Develerin biyolojik özellikleri nedeniyle Aralık ayında başlayan estrus in their mating season. Commencing in December due to
güreşler Mart ayı ortasına kadar sürmektedir. Güreşler daha çok the biological traits of camels, the wrestles continue until mid-
‘Tülü’ olarak adlandırılan özel cins erkek develer arasında olmak- March. The wrestles are performed by the male camels of a special
tadır. Bunlar, tek hörgüçlü Arap devesi dromedary camel/yoz deve genus called ‘Tülü’. They are male camels which are obtained
(Camelus dromedarius) dişileri ile çift hörgüçlü Asya devesi bact- by hybridizing the females of the one-humped Arabian camel or
rian camel/buhur (Camelus bactrianus) türü erkek develerin me- dromedary camel/yoz deve (Camelus dromedarius) and the male
lezlenmesiyle elde edilen erkek develerdir. Bu melezleme ile elde camels of the two-humpedAsian camel or the bactrian camel/buhur
edilen alt türe Anadolu’da ‘Tülü’ adı verilmektedir. Deve güreşi, (Camelus bactrianus) species. The subspecies obtained through
hayvan gücünün ve develerin güreş yeteneğinin izleyici topluluğu this hybridization is called ‘Tülü’ in Anatolia. A camel wrestle is
önünde sergilendiği bir etkinliktir. Bu etkinlik her şeyden önce dö- an event at which the matches based on animal power and abilities
ğüş olarak değil de, güreş olarak adlandırılmasıyla dikkati çeker. are exhibited before a group of spectators. Before all, this event
Güce dayalı güreşlerde develerin zarar görmemesi için birçok ön- draws attention by being called ‘a wrestle’ but not ‘a fight’. During
lem alınır ve develer nadiren zarar görürler. power-based wrestles, many measures are taken to prevent camels
from being damaged and the camels are rarely damaged.
Kültürün en çok benimsenen tanımlarından birisi de “belirli
bir yerde, belirli bir zamanda yaşayan bir grup insanın karak- One of the most adopted definitions of culture is “the
teristik hayat tarzı” şeklindedir (Zimolzak ve Stansfield, 1983). characteristic lifestyle of a group of people living in a specific
Gerçekten de batı Anadolu’da deve güreşleri düzenlenen çevre, place at a specific time” (Zimolzak and Stansfield, 1983). Truly,
kültürel açıdan karakteristik özelliklere sahip görünmektedir. the environment where camel wrestles are organized in Western
Gerek güreş organizasyonlarının gerekse güreş develerinin da- Anatolia seems to have culturally characteristic features. The
ğılış özellikleri, kültürel açıdan farklılaşan bir çevrenin varlığını distributional characteristics of both the wrestling organizations and
ortaya koymaktadır. Burası Türkiye’de güreş develerinin ve deve the wrestling camels reveal the presence of an environment which
güreşlerinin ilgi gördüğü, geleneksel aksesuarların ve malzeme- differs culturally. It is an environment where wrestling camels and
lerin üretildiği bir çevredir. Nitekim güreş develerinin yetiştiril- camel wrestles receive attention and traditional accessories and
materials are produced in Turkey. Likewise, the environment in
which wrestling camels are raised and the environment in which