Page 71 - incirliovaweb
P. 71

Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri  l2. BÖLÜM CHAPTER 2 49

işlenen etkinlikler Osmanlı toplumunun hayvan dövüşlerine ve          are essential in that they reveal the interest of the Ottoman society
gösterilerine ilgisini ortaya koyması bakımından önemlidir.           in animal fights and shows.

     Fakat Osmanlı İmparatorluğu’nun ünlü seyyahı Evliya Çe-               Nevertheless, Evliya Chalabi, the famous traveler of the
lebi (17. yüzyıl), Nevruz gününde Van’da özellikle mandaların         Ottoman Empire (the 17th century), reported that camels and rams
ve atların yanı sıra develerin ve koçların da dövüştürüldüğü-         were also pit against each other particularly besides water buffaloes
nü bildirmektedir (Çelebi, 2001-4:125). Benzer olarak Tebriz          and horses in Van on the day of Nevruz (Çelebi, 2001-4:125).
(İran)’de yine Nevruz gününde, “karanlık köşelerde 40-50 gün          Similarly, he stated that “the battle of the horses fed at dark corners
beslenmiş atların cengi”nin büyük seyir olduğunu, develerin           for 40 to 50 days” was a great spectacle in Tabriz (Iran) again on the
cenginin ise büyük eğlence olduğunu belirtir (Çelebi, 2001-           day of Nevruz, while the battle of camels was a great entertainment
2:129). Ancak ziyarette bulunduğu yerlerin toplumsal, gündelik        (Çelebi, 2001-2:129). However, having frequently touched upon
ve sosyal yaşamına, eğlencelerine sıklıkla değinen Çelebi, batı       the societal, everyday, and social lives and entertainments of the
Anadolu’da deve güreşlerine ilişkin bir bilgi vermez. Esasen          places he visited, Chalabi did not provide any information on camel
Çelebi’nin gezdiği ve çeşitli notlar aktardığı yerler arasında,       wrestles in Western Anatolia. Essentially, the places that Chalabi
günümüzde deve güreşlerinin en yaygın görüldüğü yerleşmeler           toured and about which he provided various notes also include the
de bulunur. Nitekim, Seyahatname’de Manisa, Gediz, Berga-             settlements where camel wrestles are the most prevalent today.
ma, Menemen, Selçuk, Kuşadası, Söke, Aydın, Tire, bayındır,           Likewise, Chalabi, who presented quite comprehensive information
Birgi, Bozdağ, Köşk, Kuyucak, Milas yerleşmelerinde ve An-            and descriptions about the social life in the settlements of Manisa,
talya çevresinde toplumsal yaşama ait oldukça kapsamlı bilgi-         Gediz, Bergama, Menemen, Selçuk, Kuşadası, Söke, Aydın, Tire,
ler ve tasvirler sunan Çelebi, bu çevrelerde deve güreşleri ile       Bayındır, Birgi, Bozdağ, Köşk, Kuyucak, and Milas as well as
ilgili herhangi bir bilgi vermez.                                     around Antalya in his ‘Seyahatname’ (Travel Book), did not provide
                                                                      any information on camel wrestles in these environments.
     17. ve 19. yüzyıllar arasında Anadolu’ya ziyaretlerde bu-
lunan bazı Avrupalı gezginlerin (Dernschwam, 1992; Sarre,                  No information on camel wrestles is available in the travel notes
1998; Baron De Tott, basım tarihi ?; Moltke, 1999; Kinglake,          by some European travelers who paid visits to Anatolia between the
2004; Burnaby, 2005) seyahat notları arasında da deve güreş-          17th and 19th centuries (Dernschwam, 1992; Sarre, 1998; Baron De
lerine ilişkin herhangi bir bilgi yoktur. Dernschwam, deve ker-       Tott, press date?; Moltke, 1999; Kinglake, 2004; Burnaby, 2005)
vanlarının kullandığı yollardan ve kısaca devecilerden söz eder,      either. Dernschwam spoke of the roads used by camel caravans and
ancak deve güreşlerine ilişkin bilgiler vermez. Kinglake (1809-       briefly of cameleers but gave no information on camel wrestles. The
1891)’in ilk baskısı 1844 yılında yayınlanan ‘Doğu Seyahatna-         travel notes by Kinglake (1809-1891), which are entitled ‘Eothen’
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76