Page 70 - incirliovaweb
P. 70
48 l2. BÖLÜM CHAPTER 2 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
kültürü ile kesiştiği yerler aynı zamanda Anadolu’da deve gü- in the past were at the same time the environments where camel
reşlerinin tutunduğu ve yaygınlaştığı çevre olmuştur. wrestles got firmly established and flourished in Anatolia.
Anadolu’nun geçmişteki toplumsal kültürel yaşamına ışık There are various examples of artistic descriptions which cast
tutan çeşitli sanatsal tasvir örnekleri bulunur. Örneğin 16. ve 17. light on the sociocultural life of Anatolia in the past. For instance,
yüzyıl Osmanlı minyatür sanatının bazı örnekleri, geçmişteki some examples of the Ottoman miniature art in the 16th and 17th
kültürel görünümlere ilişkin önemli detaylar sunar. Bu dönem centuries offer significant details of the cultural views in the past.
eserleri arasında develeri gösteren ya da çeşitli hayvan dövüşle- Although the works of this period include examples of descriptions
rini tasvir eden betimleme örnekleri bulunsa da bunlar arasında which show camels or depict the fights of various animals,
deve güreşlerine ilişkin herhangi bir tasvire rastlanmaz. Bu tür no description of camel wrestles is encountered among them.
eserler arasında özellikle, 1583 yılında III. Murad’ın oğlu Şeh- ‘Surname-i Humayun’ (the Imperial Festival Book), which narrates
zade Mehmet’in 52 gün süren sünnet şenliğini minyatürler eşli- the 52-day circumcision festival of Shahzadah Mehmed – the son of
ğinde anlatan Surname-i Humayun (düğün şenliği kitabı) önemli Murad III – in 1583 in accompany with miniatures, particularly has
bir yere sahiptir (Lewis, 2005: 145). Şenlikteki çeşitli etkinlikle- an important place among such works (Lewis, 2005:145). Besides
rin minyatürlere yansıtılmasının yanı sıra, Osmanlı toplumunda the reflection of various activities at the festival in the miniatures,
revaçta olan seyirlik oyunların, spor ve eğlence biçimlerinin de it is seen that the plays as spectacles and forms of sports and
minyatürlerde ayrıntılarıyla canlandırıldığı görülmektedir. Bun- entertainment which were popular in the Ottoman society were also
lar arasında deve kervanlarının geçişinden (Atasoy, 1997:101), portrayed in detail in the miniatures. It is seen that various shows
deve ile yapılan bir gösteriye (Atasoy, 1997: 112); koç dövüşle- from the passage of camel caravans (Atasoy, 1997:101) to a show
rinden (Atasoy, 1997: 101), ayıların dövüştürülmesine (Atasoy, performed with a camel (Atasoy, 1997:112) and from ram fights
1997: 108), hatta bir eşekle sahibinin güreşine (Atasoy, 1997: (Atasoy, 1997:101) to the pitting of bear against each other (Atasoy,
108) değin çeşitli gösterilerin resmedildiği görülür (şekil 11). 1997:108) and even to the wrestle between a donkey and its owner
Buradan hareketle, söz konusu tarihte Anadolu’da deve güreşle- (figure 11) (Atasoy, 1997:108) are depicted among them (Figure 7).
rinin varlığına ilişkin bir yorum yapmak doğru olmayabilir. Di- Considering this, it might not be right to make a comment on the
ğer yandan söz konusu şenliğin Mayıs ayı sonunda başlayarak existence of camel wrestles in Anatolia then. Moreover, it should
Temmuz ayında sona erdiğini de hatırlamak gerekir. Bilindiği also be borne in mind that the festival in question commenced in
gibi bu tarihler develerin güreş isteklerinin zayıf olduğu, güreş late May and terminated in July. As it is known, these dates coincide
sezonu dışında bir döneme karşılık gelmektedir. Yine de eserde with a period when camels have a weak desire to wrestle and which
is out of the wrestling season. Still, the activities treated in the work