Page 48 - incirliovaweb
P. 48
26 l1. BÖLÜM CHAPTER 1 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
Geçmişte zengin deve varlığı ile dikkati çeken bölge- Over time, the number of camels substantially decreased in
lerde deve sayısı zaman içinde büyük ölçüde azalmıştır. those regions which used to draw attention with their rich camel
Örneğin 1913 yılında sadece Aydın vilayetindeki deve sa- wealth in the past. For instance, the number of camels in Aydın
yısı 5.794’tür. 1927-1928 yıllarında ise sadece Milas ilçesi- province only was 5,794 in 1913. However, the camel wealth
nin deve varlığı 1.249’dur (Taşkıran, 2003:59). 1966 yılına of Milas district only was 1,249 in 1927 and 1928 (Taşkıran,
gelindiğinde de sadece Büyük Menderes bölgesinde 1.287 2003:59). In the year 1966, there were 1,287 camels in the Büyük
deve bulunuyordu (Göney, 1975:555). Oysa bu tarihten 50 Menderes region only (Göney, 1975:555). Nevertheless, the
yıl sonra, 2013 yılında Aydın ilinin tamamındaki deve sayısı number of camels throughout Aydın province was merely 313 in
sadece 313’tür. Bu azalmaya karşın Türkiye’de en fazla deve 2013 – some 50 years after this date. In spite of this decrease, the
varlığı başta Aydın olmak üzere deve güreşi düzenlenen il- greatest camel wealth in Turkey is available in the provinces where
lerde bulunmaktadır. Denilebilir ki günümüzde Türkiye’deki camel wrestles are organized, with Aydın being the primary one. It
deve varlığının dağılışı, güreş develeri yetiştiriciliğine duyu- might be stated that the distribution of the camel wealth in Turkey
lan ilgi ile bağlantılıdır. Anadolu göçebelerinin sahip olduğu today is associated with the interest in wrestling camel husbandry.
deve varlığı ise, göçebe toplulukların neredeyse tamamının On the other hand, the camel wealth owned by the Anatolian
yerleşik hale geçmesi ile önemini kaybetmiştir. Nitekim Özey nomads lost its significance upon the transition of almost all
(2007)’e göre de Bozdoğan ve çevresinde göçebe hayatının nomadic communities to a sedentary life. Likewise, according to
son bulmasıyla deve sayısı son derece azalmıştır. Yörede az Özey (2007) as well, the number of camels extremely decreased
sayıda bulunan develer ise sadece güreşler için beslenmekte- upon the termination of the nomadic life in and around Bozdoğan.
dir (Özey, 2007:23). Özey’in çalışmasında sunduğu verilere The few camels available at the locality are only kept for wrestles
göre Bozdoğan’ın deve varlığı 1975 yılında 29 iken bu sayı (Özey, 2007:23). According to the data presented in the study by
1977’de 10’a gerilemiştir. 1987 ve 2004 yıllarına ait veriler Özey, the camel wealth of Bozdoğan was 29 in 1975, whereas
ise Bozdoğan’da hiç deve kalmadığını göstermektedir (Özey, this figure regressed to 10 in 1977. Furthermore, the data of 1987
2007:19). Ancak günümüzde deve güreşlerine olan ilginin and 2004 show that there remained no camel in Bozdoğan (Özey,
tekrar yükseldiği bir dönemin içinde bulunuyoruz. Bu ne- 2007:19). Today, however, we are undergoing a period when the
denle güreş develerine bağlı olarak yakın geçmişe göre deve interest in camel wrestles is rising again. Therefore, depending on
varlığında artışlar izlenmeye başlanmıştır. Nitekim 2008 yılı the wrestling camels, increases in the camel wealth as compared
verilerine göre Bozdoğan’da deve sayısı 42’ye yükselmiştir with the recent past have begun to be seen. Likewise, according
(Aydın İl Tarım Müdürlüğü, 2008). to the data of 2008, the number of camels in Bozdoğan rose to 42
(The Provincial Directorate for Agriculture in Aydın, 2008).