Page 46 - incirliovaweb
P. 46

24 l1. BÖLÜM CHAPTER 1                                                A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles

1.3. Geçmişten Günümüze Türkiye’de Deve                               1.3. The Camel Wealth of Turkey to Date
Varlığı
                                                                      In the past, camels used to be of great value and widely kept due to
Develer, geçmişte ulaşım ve taşıma işlerindeki rolleri nedeniyle      their roles in transportation and transport affairs. The possession of
büyük değer taşıyor ve yaygın olarak besleniyordu. Yine geçmiş-       great camel wealth by well-to-do people in the past is also concerned
te varlıklı kişilerin büyük miktarda deve varlığına sahip olması      with this value of theirs. For instance, Murad IV is known to have
da taşıdıkları bu değerle ilgilidir. Örneğin IV. Murat’ın pek çok at  had 1,200 files of camels apart from his many horses and mules.
ve katırından başka 1.200 katar devesi olduğu bilinmektedir. Sul-     There were 1,106 camels in the wealth that Grand Vizier Rüstem
tan Süleyman’ın damadı Vezir-i azam Rüstem Paşa’nın ölümün-           Pasha, the son-in-law of Sultan Suleiman, left after his death. This
den sonra geride bıraktığı servet içinde 1.106 deve bulunuyordu.      amount alone is even greater than the total camel wealth of Turkey
Tek başına bu miktar bile günümüzde Türkiye’nin toplam deve           today. Similarly, Nasuh Pasha, the Grand Vizier of Ahmed I, also
varlığından daha fazladır. Benzer olarak, I. Ahmet’in Sadrazamı       left 1,800 camels after his death (Karadağ, 1941:39). The people
Nasuh Paşa da, ölümünden sonra geriye 1.800 deve bırakmıştır          who led a sedentary life and the people who led a nomadic life
(Karadağ, 1941:39). Kuşkusuz Osmanlı döneminde devletin sa-           undoubtedly had camels, along with the camels owned by the state
hip olduğu develerin yanında hem yerleşik hem de göçebe hayat         in the Ottoman period. These camels predominantly belonged
yaşayan kimselerin de develeri bulunuyordu. Bu develer, daha          to those people who were engaged in trade and the business of
çok ticaretle uğraşan, mal veya eşya nakliyatı yapan kişilere aitti.  transporting goods or belongings. Of the camel owners, those who
Deve sahipleri arasında göçebe hayat yaşayan veya göçebe grup-        led a nomadic life or who belonged to nomadic groups first of all
lara mensup olanlar, öncelikle yaylaklar ve kışlaklar arasındaki      used to carry their own belongings during the migrations between
göçler sırasında kendi eşyalarını taşırlardı. Ayrıca bu kimseler,     yaylaks (pastures) and kışlaks (winter quarters). Furthermore, these
gerektiğinde kira karşılığı ticarî mal ve eşyaların nakledilmesini    people used to carry out the transportation of commercial goods and
gerçekleştirirdi (Şahin, 2006:203).                                   commodities in return for a rent when necessary (Şahin, 2006:203).

     Tarihsel süreç içinde kervanların ortadan kalkması, taşıma            The camel wealth in Anatolia substantially dissolved as a
işlerinde develerden yararlanmanın önemini kaybetmesi ve ko-          result of the disappearance of caravans, the loss of significance of
nar-göçerlerin toprağa bağlanması sonucunda Anadolu’da deve           utilizing camels in transport affairs, and the connection of nomads
varlığı büyük bir erime göstermiştir. 1935 yılında Türkiye’de         with the soil in the historical process. The total number of camels
118.647 olan toplam deve sayısı, 1955 yılında 72.034, 1964 yı-        in Turkey, which was 118,647 in 1935, regressed to 72,034
lında 46.400, 1980’de 12.000’e gerilemiştir (Özbeyaz, 1997:48).       in 1955, to 46,400 in 1964, and to 12,000 in 1980 (Özbeyaz,
                                                                      1997:48). In the year 1995, the camel wealth in Turkey decreased
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51