Page 42 - incirliovaweb
P. 42
20 l1. BÖLÜM CHAPTER 1 A World Cultural Heritage: Anatolian Camel Dealing Culture and Camel Wrestles
başladığı gün öküz, at ve deve güreşleri yapıldığını bildirmek- when the new year commenced in the city of Kuçak in Turkestan.
tedir. M.Ö. 202-206 yılları arasındaki söz konusu Çin Han Çağı The sources of the Chinese HanAge concerned between 202 and 206
kaynakları Orta Asya’daki eski Türk toplumunda her yıl düzen- BC reveal that horse races and wrestles by two-humped camels were
lenen kurban şenliklerinde at yarışları ve çift hörgüçlü develerin held at the kurban (Feast of Sacrifice) festivals organized every year
güreşlerinin yapıldığını ortaya koymaktadır (Gönüllü, 1991:20). in the ancient Turkish society in Central Asia (Gönüllü, 1991:20).
Esasen Türklerin güreşler ile ilgisini ortaya koyan çeşitli kaynak- Essentially, various sources putting forward the interest of Turks
lar (Güven, 1999: 23; Gönüllü, 1991:20; Öngel, 2001:378), Orta in wrestles (Güven, 1999:23; Gönüllü, 1991:20; Öngel, 2001:378)
Osya uygarlığında Türklerin toplumsal ve sosyal yaşamda güreşe show the importance Turks attached to wrestling in societal and
verdikleri önemi göstermektedir. social lives in the Central Asian civilization.
Deve güreşlerinin tarihsel kökeninin izini yine minyatür sanatı Having traced the historical origin of camel wrestles again by
örnekleri aracılığı ile süren Adamova, İran ve Babür resminde dört means of examples of the art of miniatures, Adamova states that
yüz yıldan uzun bir dönem boyunca deve güreşlerinin sıklıkla tas- camel wrestles had frequently been described in the art of Iran
vir edildiğini belirtmektedir. Buna göre deve güreşini tasvir eden and Babur for longer than four hundred years. Accordingly, the
en eski tarihli minyatüre Tahran’daki Gülistan Kütüphanesi’nde most ancient miniature depicting a camel wrestle is encountered
bulunan Muraqqa’-i Gulshan’de rastlanır. 1540’lara tarihlenen bu in Muraqqa’-i Gulshan, which is found in the Gulistan Library
minyatür, sağ üst köşesinde kabartma şeklinde bu ‘mucizevi yara- in Tehran. Dated to the 1540s, this miniature bears an inscription
tı’ ya ilişkin Kuran ayetini de içeren bir kitabeye sahiptir3 (şekil 8) in relief which also contains the verse of Koran concerning this
(Adamova, 2004:1). Ayrıca, çok sayıda deve güreşi çiziminin kö- ‘miraculous creation’ at its right top corner3 (figure 8) (Adamova,
keni izlendiğinde Timur ve Türkmen hükümdarları için yapılan on 2004:1). Moreover, when the origins of a large number of drawings
beşinci yüzyıl minyatürleri ve çizimlerine de rastlanmaktadır. Söz of camel wrestles are traced, the miniatures and drawings of the
konusu minyatürlerde gösterilen develer, Türkmenler arasında ner fifteenth century that were made for Timur and the Turkmen
(erkek) ya da maya (dişi) olarak ve başka yerlerde de ilgili terim- rulers are encountered too. The camels shown in the miniatures
lerle bilinen türdendir. Bu develer, bir Bactrian ya da iki hörgüçlü concerned are of the type known as ner (male) or maya (female)
erkek ile bir dromedary ya da tek hörgüçlü dişi arasındaki ilk çap- among Turkmens and with the terms concerned elsewhere too.
razlamanın sonucudur. Bu tür develer Türkiye’den Kırgızistan’a These camels are the result of the first crossbreeding between a
kadar Orta Asya boyunca yaygındır (Adamova, 2004:2). Bactrian or two-humped male and a dromedary or a one-humped
female. Such camels are prevalent from Turkey to Kyrgyzstan
3 Ğâşiye sûresi (88:17-20): “bu insanlar, devenin nasıl yaratıldığına, göğün nasıl yük- throughout Central Asia (Adamova, 2004:2).
seltildiğine, dağların nasıl dikildiğine, yerin nasıl yayıldığına bir bakmazlar mı?”
3 Surah Al-Ghashiyah (88:17-20): “Don’t these people look at how camels are created,
how the sky is raised, how the mountains are erected, and how the earth is spread out?”