Page 251 - incirliovaweb
P. 251
Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri l3. BÖLÜM CHAPTER 3 229
çeşitli geleneksel üretimler, ticari faaliyetler, mekânlar, ritü- characteristic features. Various traditional productions, commercial
eller, giyim-kuşam vb. söz konusudur. Bu zengin unsurlar ve activities, spaces, rituals, clothes, etc. which go on existing in relation
ilişkiler birbirinin varlığını destekleyen, özel bir ekonomik ve to camel wrestles are available in this zone. These rich elements
kültürel doku oluşturur. Deve güreşleri ve bu kültürle ilişkili and relationships make up special economic fabric and cultural
diğer unsurların dağılış özellikleri ‘deve güreşi kültür bölgesi’ fabric which support the existence of each other. The distributional
olarak adlandırılabilecek şekilsel bir kültür bölgesinin sınırla- characteristics of camel wrestles and of the other elements associated
rını da ana hatlarıyla çizmektedir. Buna göre deve güreşlerinin with this culture also outline the boundaries of a formal cultural zone
düzenlendiği ilçelerin dış sınırları esas alınarak; deve güreşi which is likely to be called ‘the cultural zone of camel wrestles’.
düzenlenmeyen, arada kalan yerleşmelerin oluşturduğu boş- Accordingly, the boundaries of the cultural zone concerned may be
lukların doldurulması ile söz konusu kültürel bölgenin sınırları determined in outline on the basis of the external boundaries of the
genel hatları ile belirlenebilir (şekil 47, 48). districts where camel wrestles are organized and by filling the gaps
formed by the settlements where no camel wrestle is organized and
Çoğu şekilsel (formal) kültür bölgesinin, ele alınan özel- which remain in between (figure 47,48).
liğin belirgin bir şekilde kendisini gösterdiği bir merkezi alanı
vardır. Bu merkezden uzaklaştıkça, temel özellik zayıflar ve Most formal cultural zones have a central area where the
kaybolur (Tümertekin ve Özgüç;1997:134-135). Nitekim deve characteristic addressed manifests itself markedly. As one moves
güreşlerinin dağılışında da bu özellikler belirgin bir şekilde away from this center, the basic characteristic weakens and
gözlenir. Deve yetiştiriciliği, güreş develerinin varlığı, güreş disappears (Tümertekin and Özgüç, 1997:134-135). Likewise,
organizasyonları, devecilik ve deve güreşleriyle ilgili malzeme/ these characteristics are also markedly observed in the distribution
aksesuar üretimleri tümüyle bu kültür bölgesinin sınırları için- of camel wrestles. Camel husbandry, the presence of wrestling
de yer almaktadır. Ancak bu kültürel bölge, kesintisiz bir alan camels, wrestling organizations and the production of materials/
kaplamaz. Yani bu bölgenin sınırları içinde kültürel açıdan saf accessories concerning camel dealing and camel wrestles are all
bir türdeşlik söz konusu değildir. Fakat bu kültürün mensubu present within the boundaries of this cultural zone. Nevertheless,
insanlar ‘deve güreşi bölgesi’ nin neresi olduğunu ana hatla- this cultural zone does not cover an uninterrupted area. That is,
rıyla tarif ederler. Bu yönüyle bu bölge geleneksel halk kültürü there is no culturally pure homogeneity within the boundaries of
bölgesi (vernacular kültür bölgesi) olarak da düşünülebilir. Bu this zone. However, the people belonging to this culture define
bölgenin düğüm noktası Büyük Menderes Oluğu-Aydın ola- where ‘the zone of camel wrestles’ is in outline. In this respect,
rak belirlenmektedir. Buna göre merkez (düğüm) den çevreye this zone may also be considered a zone of the traditional folk
doğru yoğunluk azalmakta; deve güreşlerini var eden kültürel, culture (a vernacular cultural zone). The crucial point of this
ekonomik bazı temel özellikler uç kesimlerde zayıflama gös- zone is determined as the Büyük Menderes Trough, Aydın.
Accordingly, the concentration decreases from the center (the