Page 141 - incirliovaweb
P. 141

Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri  l2. BÖLÜM CHAPTER 2 119

mek için yapılan demiryollarının kurulmasına Ege bölgesinden          the capitalist world market was initiated from the Aegean Region.
başlandı. Bu süreçte yabancı sermaye yatırımlarının çok büyük         In this process, the overwhelming majority of the foreign capital
bölümü tamamen demiryollarına yapılmaktaydı. Demiryolları-            investments were completely made in railways. The railways were
nın özellikle bu çevredeki zengin tarım vadilerini ana ihraç li-      particularly aimed at connecting the rich agricultural valleys in
manı olan İzmir’e bağlaması amaçlanıyordu. (Tezel, 1994:106).         this environment with İzmir – the main port of exportation (Tezel,
Nitekim bu süreçte İzmir transit bir liman olmaktan çıkıp, daha       1994:106). Likewise, in this process, İzmir was no more a transit port
çok art bölgesindeki tarımsal ürünlerin ihraç edildiği bir limana     but turned predominantly into a port where the agricultural products
dönüşmüştür (Kasaba, 2005:76). Kısa vadede, üretim bölgeleri          in its hinterland were exported (Kasaba, 2005:76). In the short term,
ile ürünlerin toplandığı istasyonlar arasında deve kervanları ile     the transport by camel caravans intensified between the production
taşımacılık yoğunlaştı, yerleşmeler önem kazandı, yerleşik ha-        regions and the stations at which the products were collected; the
yata geçiş hızlandı. Fakat bir süre sonra demiryollarının kılcal      settlements gained importance; and the transition to a sedentary life
ağları ile tüm üretim alanlarına bağlantısının sağlanması deve        accelerated. Nevertheless, the connection of the railways with all
kervanları ile taşımacılığı neredeyse ortadan kaldırdı. Deve ker-     production areas was provided by means of their capillary networks
vanları ile yoğun taşımacılığın sürdürüldüğü bu çevrede bu işin       after a while, which almost eliminated the transport by camel
daha çok Yörüklerce sürdürülmesi, demiryolları ile rekabet so-        caravans. The maintaining of this business predominantly by Yuruks
nucunda kervanların işsiz kalması ve boş zamanda yaşanan artış-       in this environment, where dense transport by camel caravans was
lar deve güreşlerinin yaygınlaşmasına neden oldu. Esasen kervan       carried on, the fact that the caravans became jobless as a result of
yollarının yerini tamamen demir yollarının alması, sanayi dev-        competition with the railways and the increases in leisure caused
rimi sonrasında ortaya çıkan bazı ekonomi-politik gelişmelerin        camel wrestles to flourish. Essentially, the complete replacement
sonucudur. Bu süreç Anadolu’daki ilk demiryolu hatlarının Ege         of caravan routes by railways is the result of some economic and
bölgesinde kurulmasına neden olmuş ve dolaylı etkileriyle deve        political developments that took place in the aftermath of the
güreşlerin bu çevrede yaygınlaşmasına yol açmıştır.                   industrial revolution. This process caused the first railway lines in
                                                                      Anatolia to be constructed in the Aegean Region and, with its indirect
     Anadolu’da deve güreşi organizasyonlarının yaygınlaştığı         effects, led to the flourishing of camel wrestles in this environment.
19. yüzyıl ortalarından günümüze değin güreşlere ilginin arttı-
ğı güçlü dönemler ile ilginin azaldığı zayıf dönemlerin birbiri-           It can be established that the strong periods when the interest
ni izlediği belirlenebilir. Özellikle Cumhuriyetin ilk yıllarından    in wrestles increased and the weak periods when the interest in
1970’lere değin olan dönemde deve güreşlerine batı Anadolu’da         wrestles decreased have been successive since the mid-19th
büyük bir ilginin var olduğu belirlenebilir. Ancak 1970’ler deve      century, when camel wrestling organizations became widespread
                                                                      in Anatolia. It can be determined that there was great interest in
                                                                      camel wrestles in Western Anatolia particularly from the early
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146