Page 141 - incirliovaweb
P. 141
Bir Dünya Kültür Mirası: Anadolu Devecilik Kültürü ve Deve Güreşleri l2. BÖLÜM CHAPTER 2 119
mek için yapılan demiryollarının kurulmasına Ege bölgesinden the capitalist world market was initiated from the Aegean Region.
başlandı. Bu süreçte yabancı sermaye yatırımlarının çok büyük In this process, the overwhelming majority of the foreign capital
bölümü tamamen demiryollarına yapılmaktaydı. Demiryolları- investments were completely made in railways. The railways were
nın özellikle bu çevredeki zengin tarım vadilerini ana ihraç li- particularly aimed at connecting the rich agricultural valleys in
manı olan İzmir’e bağlaması amaçlanıyordu. (Tezel, 1994:106). this environment with İzmir – the main port of exportation (Tezel,
Nitekim bu süreçte İzmir transit bir liman olmaktan çıkıp, daha 1994:106). Likewise, in this process, İzmir was no more a transit port
çok art bölgesindeki tarımsal ürünlerin ihraç edildiği bir limana but turned predominantly into a port where the agricultural products
dönüşmüştür (Kasaba, 2005:76). Kısa vadede, üretim bölgeleri in its hinterland were exported (Kasaba, 2005:76). In the short term,
ile ürünlerin toplandığı istasyonlar arasında deve kervanları ile the transport by camel caravans intensified between the production
taşımacılık yoğunlaştı, yerleşmeler önem kazandı, yerleşik ha- regions and the stations at which the products were collected; the
yata geçiş hızlandı. Fakat bir süre sonra demiryollarının kılcal settlements gained importance; and the transition to a sedentary life
ağları ile tüm üretim alanlarına bağlantısının sağlanması deve accelerated. Nevertheless, the connection of the railways with all
kervanları ile taşımacılığı neredeyse ortadan kaldırdı. Deve ker- production areas was provided by means of their capillary networks
vanları ile yoğun taşımacılığın sürdürüldüğü bu çevrede bu işin after a while, which almost eliminated the transport by camel
daha çok Yörüklerce sürdürülmesi, demiryolları ile rekabet so- caravans. The maintaining of this business predominantly by Yuruks
nucunda kervanların işsiz kalması ve boş zamanda yaşanan artış- in this environment, where dense transport by camel caravans was
lar deve güreşlerinin yaygınlaşmasına neden oldu. Esasen kervan carried on, the fact that the caravans became jobless as a result of
yollarının yerini tamamen demir yollarının alması, sanayi dev- competition with the railways and the increases in leisure caused
rimi sonrasında ortaya çıkan bazı ekonomi-politik gelişmelerin camel wrestles to flourish. Essentially, the complete replacement
sonucudur. Bu süreç Anadolu’daki ilk demiryolu hatlarının Ege of caravan routes by railways is the result of some economic and
bölgesinde kurulmasına neden olmuş ve dolaylı etkileriyle deve political developments that took place in the aftermath of the
güreşlerin bu çevrede yaygınlaşmasına yol açmıştır. industrial revolution. This process caused the first railway lines in
Anatolia to be constructed in the Aegean Region and, with its indirect
Anadolu’da deve güreşi organizasyonlarının yaygınlaştığı effects, led to the flourishing of camel wrestles in this environment.
19. yüzyıl ortalarından günümüze değin güreşlere ilginin arttı-
ğı güçlü dönemler ile ilginin azaldığı zayıf dönemlerin birbiri- It can be established that the strong periods when the interest
ni izlediği belirlenebilir. Özellikle Cumhuriyetin ilk yıllarından in wrestles increased and the weak periods when the interest in
1970’lere değin olan dönemde deve güreşlerine batı Anadolu’da wrestles decreased have been successive since the mid-19th
büyük bir ilginin var olduğu belirlenebilir. Ancak 1970’ler deve century, when camel wrestling organizations became widespread
in Anatolia. It can be determined that there was great interest in
camel wrestles in Western Anatolia particularly from the early